Budowy dróg będą utrudniać wyjazdy na majówkę i wakacje

W 2021 r. drogowcy włączą do ruchu prawie 390 km dróg ekspresowych i autostrad. To niemal trzy razy więcej niż rok temu. Ale większość z nowych odcinków będzie oddana w III i IV kwartale.

Aktualizacja: 12.04.2021 10:36 Publikacja: 11.04.2021 21:00

Budowy dróg będą utrudniać wyjazdy na majówkę i wakacje

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

Roboty budowlane na 76 odcinkach o łącznej długości ponad 970 km ruszyły w połowie ub. miesiąca po trzymiesięcznej zimowej przerwie. Część prac dzięki lekkiej zimie w ogóle nie wyhamowała. W rezultacie już za parę tygodni możemy się spodziewać pierwszych w tym roku otwarć. Nie znaczy to jednak, że drogowcy znikną z tranzytowych tras i w podróżach na majówkę oraz wyjazdach wakacyjnych obejdziemy się bez korków. Nic z tego: większość zaplanowanych na ten rok odcinków do oddania będzie gotowa dopiero w III i IV kwartale.

Czytaj także: Autostradę A4 wyremontuje jedna z ośmiu firm

Radary na autostradzie

Tak będzie m.in. z budowanym odcinkiem autostrady A1 pomiędzy Częstochową a Tuszynem. Co prawda na 57 km jedziemy już jedną nową jezdnią po dwa pasy ruchu w obu kierunkach, ale z ograniczeniem do 70 km na godzinę. Szybciej nie można, bo jest tam odcinkowy pomiar prędkości. W dodatku na 20 kilometrach pomiędzy Kamieńskiem a Piotrkowem Trybunalskim wciąż trzeba jechać jednym pasem starej jezdni w bardzo kiepskim stanie. Część kierowców skręca na równoległą drogę nr 91, pełną jednak ograniczeń prędkości w obszarach zabudowanych, a w dni powszednie wypełnioną ciężarówkami. Sytuacja polepszy się pod koniec roku, kiedy całkowicie gotowe będą odcinki: Tuszyn–Piotrków Trybunalski, Kamieńsk–Radomsko oraz Radomsko–granica woj. łódzkiego i śląskiego – niemal 40 km po trzy pasy ruchu w obu kierunkach.

Szybciej poprawi się dojazd na zachodnie wybrzeże Bałtyku. Na ekspresówce S3 w ub. roku zakończono przebudowę 15 km starej drogi do nowego standardu. Przed majówką zostanie włączone do ruchu pozostałe 26 km, z czego 22 km to trasa zbudowana od podstaw, a kolejne 4 km to stara S3 w obrębie węzła Rzęśnica i nowego węzła Kliniska.

Nie unikniemy korków na 55 km trasy S5 Nowe Marzy–Bydgoszcz Północ i Bydgoszcz Błonie–Szubin Północ. Ciągną się tam roboty na trzech odcinkach. Kierowcy jeżdżą przez plac budowy: zależnie od zaawansowania robót albo nowymi kawałkami S5, albo drogami serwisowymi lub fragmentami starej DK5.

Na razie nie przyspieszymy, wyjeżdżając z Warszawy na Wybrzeże trasą S7. Na przeszło 70-kilometrowym odcinku Płońsk–Napierki budowa biegnie częściowo po śladzie DK7, gdzie kierowcy korzystają z dróg serwisowych, a częściowo po nowym śladzie i tu kierowcy jadą starą drogą. To w sumie cztery odcinki. Trzema – od Płońska do Mławy – pojedziemy przed końcem 2021 r. Całością – w przyszłym.

Wciąż komplikuje się uruchomienie odcinka Południowej Obwodnicy Warszawy z tunelem pod Ursynowem. Miał być gotowy w ub. roku, potem w tym roku na koniec marca, ale roboty wciąż trwają. W rezultacie cała obwodnica, pomimo oddania w grudniu 15 km pomiędzy węzłami Warszawa Wilanów i Lubelska, pozostaje mało funkcjonalna.

Na S7 na południe od Warszawy roboty trwają na dwóch z czterech realizowanych odcinków S7 pomiędzy Moczydłem na granicy woj. świętokrzyskiego i małopolskiego a Krakowem. Z kolei na zakopiance brakuje jednej jezdni pomiędzy Lubniem a Naprawą, która będzie gotowa dopiero po wakacjach. Do przyszłego roku poczekamy na odcinek z tunelem, a do roku 2023 – na 16 km drogi nr 47 od Rdzawki do Nowego Targu.

Wolniej na Mazury

Roboty utrudniają także dojazd na Mazury. Na drodze S61 Ostrów Mazowiecka–Budzisko kierowcy jadą na razie obwodnicą Szczuczyna z dobudowaną drugą jezdnią i odcinkiem Raczki–Suwałki wraz z obwodnicą tego miasta. Na dziewięciu odcinkach z dziesięciu realizowanych trwa budowa. Pierwsze fragmenty mają być gotowe w tym roku. Całość za dwa lata.

– Większość realizowanych przez nas inwestycji to drogi budowane po tzw. nowym śladzie. Zazwyczaj prace z nimi związane nie kolidują z funkcjonującą siecią i nie powodują utrudnień – mówi Szymon Piechowiak, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Dla nowych 21 odcinków o długości 304 km oraz dziesięciu obwodnic prowadzone są już przetargi. Natomiast do końca roku mają być ogłoszone kolejne: obejmą 347 km, w tym 26 odcinków o długości 313 km w ramach programu drogowego oraz sześć odcinków o długości 34 km w ramach tzw. programu obwodnicowego.

Roboty budowlane na 76 odcinkach o łącznej długości ponad 970 km ruszyły w połowie ub. miesiąca po trzymiesięcznej zimowej przerwie. Część prac dzięki lekkiej zimie w ogóle nie wyhamowała. W rezultacie już za parę tygodni możemy się spodziewać pierwszych w tym roku otwarć. Nie znaczy to jednak, że drogowcy znikną z tranzytowych tras i w podróżach na majówkę oraz wyjazdach wakacyjnych obejdziemy się bez korków. Nic z tego: większość zaplanowanych na ten rok odcinków do oddania będzie gotowa dopiero w III i IV kwartale.

Pozostało 87% artykułu
Budownictwo
Gwałtowny skok rezerwacji nowych mieszkań. Polacy ruszyli do biur nieruchomości
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?
Budownictwo
Ceny materiałów budowlanych nadal spadają
Budownictwo
Ceny mieszkań doszły do sufitu? Sprzedający liczą na kolejne zwyżki
Budownictwo
Spadają ceny materiałów budowlanych. Co potaniało najbardziej?
Budownictwo
Ceny nowych mieszkań dalej w górę w największych aglomeracjach