Kolej wybuduje biura i mieszkania warte miliardy

PKP na nowo rozkręca zarzuconą działalność deweloperską. Najpierw kompleks biurowy przy dworcu Warszawa Gdańska za ponad 2 mld zł, potem wielkie inwestycje w Gdyni i Krakowie.

Publikacja: 03.06.2025 17:16

Kolej wybuduje biura i mieszkania warte miliardy

Foto: Adobe Stock

Kolej rozkręca zarzucone przed laty projekty deweloperskie, które zamierzała zrealizować na swoich gruntach. W tym miesiącu planowane jest formalne wznowienie inwestycji Kraków Bosacka, którą prowadzić będzie działająca na krakowskim rynku Grupa GD&K.

Jeszcze w tym roku zaczną się roboty budowlane przy kompleksie Warszawa Gdańska, który wybuduje Ghelamco. Na etapie realizacji jest także przedsięwzięcie na terenie Gdyni Międzytorza: dla pierwszych etapów tej inwestycji przygotowywana jest dokumentacja projektowa przy współudziale spółek z grupy Semeko i NDI Development.

PKP będzie realizować te oraz kolejne inwestycje deweloperskie poprzez wchodzącą w skład Grupy PKP spółkę Xcity Investment, wykorzystując głównie formułę joint venture. Bazą są zawarte we wcześniejszych latach umowy inwestycyjne z komercyjnymi firmami. Wymagały teraz aneksowania dla wznowienia przygotowań do uruchomienia projektów, a zarazem dostosowania zapisów kontraktowych do obecnych warunków.

– Wraz z wszystkimi inwestorami prowadzimy starania, aby nadać realizacji tych projektów odpowiednie tempo – informuje Michał Stilger, rzecznik PKP.

Czytaj więcej

Spółki budowlane liczą na więcej inwestycji kolei

W Warszawie stanie nowy dworzec 

Projekt deweloperski Warszawy Gdańskiej zakłada budowę nowego dworca kolejowego oraz zespołu czterech wielofunkcyjnych budynków komercyjnych. Ich szacowana łączna powierzchnia wyniesie ok. 100 tys. mkw., natomiast samego dworca – ok. 1900 mkw. Przedsięwzięcie ma zostać podzielone na pięć faz. Cztery z nich to tzw. fazy komercyjne: w ramach każdej powstanie jeden budynek pełniący funkcje biznesowe. Faza piąta to budowa nowego dworca Warszawa Gdańska.

Inwestycja Gdynia Międzytorze zakłada stworzenie na dawnych terenach kolejowych nowoczesnej, wielofunkcyjnej dzielnicy. Nowe budynki wraz z otoczeniem powstaną w rejonie pomiędzy ul. Jana z Kolna a stacją Gdynia Port. Na Międzytorzu zostanie wybudowanych 4730 mieszkań wraz z zabudową o charakterze biurowym i handlowo-usługowym. Zaplanowano także nowe drogi i tereny zielone. Szacowana wartość inwestycji na obszarze ok. 14 hektarów to ok. 3,5 mld zł. Cały projekt ma zostać zrealizowany etapami, do 2038 r.

Z kolei wznawiany projekt biurowo-hotelowy Kraków Bosacka pierwotnie miał być realizowany w latach 2015–2019. W dwóch etapach planowano postawienie trzech biurowców klasy A i przebudowę trzech budynków znajdujących się pod opieką konserwatora – w sumie 21 tys. mkw. powierzchni biurowej, handlowej i gastronomicznej.

Czytaj więcej

Już przeszło miliard zł na nowe pociągi otrzymało PKP Intercity

Kolejowe grunty warte wielkie pieniądze

PKP i Xcity będą wkrótce analizować lokalizacje pod kolejne przedsięwzięcia. Pod uwagę brane są duże miasta, obecnie w grę wchodzi Poznań oraz Wrocław. W tym ostatnim byłaby to inwestycja we Wrocław Świebodzki, obejmująca zarówno nowoczesną zabudowę jak i rewitalizację obiektów zabytkowych, wraz z przywróceniem ruchu do stacji kolejowej. Decyzje zapadną jednak dopiero po analizach prawnych i biznesowych. Wtedy będzie możliwe wyłonienie partnerów inwestycyjnych, z którymi będą negocjowane warunki realizacji. PKP zapowiada, że postępowania będą miały charakter otwarty, a uczestniczyć w nich będą mogły wszystkie podmioty, ale – z racji skali tych przedsięwzięć – mające odpowiedni potencjał. Kolejnym etapem będzie wyłonienie inwestorów i zawarcie z nimi umów joint venture.

Celem wszystkich przedsięwzięć ma być tworzenie nowoczesnych, funkcjonalnych przestrzeni miejskich, łączących funkcje biznesowe i komercyjne z kolejowymi, optymalnie wykorzystując posiadane przez kolej grunty. Wcześniej na tej zasadzie zrealizowano Poznań City Center oraz Galerię Katowicką – duże kompleksy handlowe przy dworcach kolejowych, a także kompleks biurowy przy dworcu Warszawa Zachodnia.

Wcześniejsze zamierzenia były dużo szersze. Budynki biurowe, galerie handlowe, mieszkania i hotele miały powstawać na terenach PKP także w mniejszych miastach. W grę wchodziły Elbląg, Kłodzko, Koło, Koszalin, Kutno, Łowicz, Oleśnica, Chorzów, Bielsko-Biała i Skarżysko-Kamienna. Przeszło dziesięć lat temu szacowano łączną skalę tego rodzaju przedsięwzięć na 9 mld euro. Teraz PKP są w planach deweloperskich znacznie bardziej ostrożne. – Projekty deweloperskie mają charakter komercyjny, więc w dużej mierze aktualne zapotrzebowanie rynku determinuje to, czy realizacja projektu w danej lokalizacji i w danym czasie ma uzasadnienie – podkreśla Stilger.

Kolej rozkręca zarzucone przed laty projekty deweloperskie, które zamierzała zrealizować na swoich gruntach. W tym miesiącu planowane jest formalne wznowienie inwestycji Kraków Bosacka, którą prowadzić będzie działająca na krakowskim rynku Grupa GD&K.

Jeszcze w tym roku zaczną się roboty budowlane przy kompleksie Warszawa Gdańska, który wybuduje Ghelamco. Na etapie realizacji jest także przedsięwzięcie na terenie Gdyni Międzytorza: dla pierwszych etapów tej inwestycji przygotowywana jest dokumentacja projektowa przy współudziale spółek z grupy Semeko i NDI Development.

Pozostało jeszcze 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Budownictwo
GTC z gorszą oceną od agencji ratingowej
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Budownictwo
Polimex Mostostal poprawia wyniki. 4 mld zł przychodów w 2025 r. i nowa strategia
Budownictwo
Ghelamco wypłaciło odsetki od obligacji w terminie i pełnej kwocie. Co dalej?
Budownictwo
Efekt Glapińskiego na kursach deweloperów i scenariusz odbicia sprzedaży mieszkań
Budownictwo
GTC bez uwag audytora i z pomysłem na PRS w Niemczech
Budownictwo
Przejęcie na rynku deweloperskim. Develia kupuje Bouygues Immobilier Polska