Elastyczny styl pracy kusi coraz więcej Polaków

Podczas gdy inwestorzy na potęgę stawiają kolejne biurowce, coraz więcej Polaków chce – choćby przez część tygodnia – pracować poza biurem.

Publikacja: 26.05.2019 21:00

Elastyczny styl pracy kusi coraz więcej Polaków

Foto: Adobe Stock

Do 52 proc. zwiększyła się w tym roku grupa Polaków, którzy w badaniu Confidence Index firmy rekrutacyjnej Michael Page deklarują chęć, by od czasu do czasu popracować poza biurem. To o 2 pkt proc. więcej niż rok wcześniej, na co wpływa rosnąca grupa młodych pracowników, którzy wysoko sobie cenią elastyczność miejsca i czasu pracy.

Ta druga jest dla Polaków jeszcze ważniejsza, bo już prawie dwie trzecie uczestników Confidence Index chciałoby pracować w elastycznych godzinach. Zdaniem Mateusza Bociana, konsultanta w Michael Page, te rosnące chęci do zdalnej i elastycznej pracy są przejawem pokoleniowej zmiany na rynku pracy, która wpływa na kulturę organizacji oraz kształtuje nowe postawy wobec obowiązków zawodowych. – Coraz więcej kandydatów już na rozmowie rekrutacyjnej pyta o możliwość korzystania z pracy zdalnej w firmie, podczas gdy jeszcze pięć lat temu taki temat poruszany był o wiele rzadziej – dodaje Bocian. Obserwacje Michael Page pokrywają się z opiniami ekspertów, którzy zgodnie przyznają, że pokolenia Y i Z oczekują zdecydowanie większej swobody i wpływu na to, gdzie, kiedy i jak będą wykonywać swoje obowiązki.

Ten trend będzie się upowszechniał, a niektórzy eksperci twierdzą wręcz, że za jakiś czas to zdalna praca będzie normą. To dobra wiadomość dla wszystkich tych, którzy chcieliby pracować poza biurem albo już to robią. Upowszechnienie się takiego stylu pracy oznacza, że pojawi się więcej sprzyjających mu rozwiązań. Widać to już po dynamicznym rozwoju biur coworkingowych w dużych miastach czy po rozwiązaniach technologicznych, które umożliwiają coraz lepszej jakości tele- i wideokonferencje.

Według ekspertów Michael Page telepraca określana w korporacjach jako home office (bo najczęściej pracujemy zdalnie z domu) jest szczególnie popularna w IT, finansach i w przemyśle. Jednak w praktyce możliwość korzystania z tego udogodnienia mają coraz częściej specjaliści z różnych branż, o ile ich zadania nie wymagają fizycznej obecności w wyznaczonym miejscu. – Na wprowadzenie takiego przywileju bardziej otwarte są także firmy znajdujące się w gorszej lokalizacji lub poza miastem. W ten sposób pracodawcy chcą zrekompensować pracownikom trudności związane z dojazdem do biura – dodaje Bocian. Jak wynika z ubiegłorocznego badania firmy, najczęściej z możliwości zdalnej pracy korzystają freelancerzy (82 proc.) i menedżerowie (69 proc.), przy czym ci drudzy często okazjonalnie.

Psycholodzy zwracają uwagę, że nie każdy nadaje się do zdalnej pracy, szczególnie na stałe. Z różnych badań wynika, że praca poza siedzibą firmy – pomimo wielu zalet – może wywoływać u pracowników poczucie alienacji i samotności. Jest to w dużej mierze efekt szwankującej komunikacji wewnętrznej w firmach, która – pomimo rozwoju intranetu i wymiany maili – nadal nie jest dostosowana do pracy poza biurem. W rezultacie zdalny pracownik może czuć, że nie jest na bieżąco z postępem prac w zespole czy z wydarzeniami w firmie.

Iwo Szapar, prezes i założyciel polskiego startupu Remote-How, który wspiera rozwój zdalnej pracy, podkreśla, że należy przygotować pracowników do pracy z dala od biura, zapewniając im odpowiednie zabezpieczenia, sprzęt, a także przygotowując zasady współpracy i komunikacji w zdalnych warunkach.

Do 52 proc. zwiększyła się w tym roku grupa Polaków, którzy w badaniu Confidence Index firmy rekrutacyjnej Michael Page deklarują chęć, by od czasu do czasu popracować poza biurem. To o 2 pkt proc. więcej niż rok wcześniej, na co wpływa rosnąca grupa młodych pracowników, którzy wysoko sobie cenią elastyczność miejsca i czasu pracy.

Ta druga jest dla Polaków jeszcze ważniejsza, bo już prawie dwie trzecie uczestników Confidence Index chciałoby pracować w elastycznych godzinach. Zdaniem Mateusza Bociana, konsultanta w Michael Page, te rosnące chęci do zdalnej i elastycznej pracy są przejawem pokoleniowej zmiany na rynku pracy, która wpływa na kulturę organizacji oraz kształtuje nowe postawy wobec obowiązków zawodowych. – Coraz więcej kandydatów już na rozmowie rekrutacyjnej pyta o możliwość korzystania z pracy zdalnej w firmie, podczas gdy jeszcze pięć lat temu taki temat poruszany był o wiele rzadziej – dodaje Bocian. Obserwacje Michael Page pokrywają się z opiniami ekspertów, którzy zgodnie przyznają, że pokolenia Y i Z oczekują zdecydowanie większej swobody i wpływu na to, gdzie, kiedy i jak będą wykonywać swoje obowiązki.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Wada respiratorów w USA. Philips zapłaci 1,1 mld dolarów
Biznes
Pierwszy maja to święto konwalii. Przynajmniej we Francji
Biznes
Żałosne tłumaczenie Japan Tobacco; koncern wyjaśnia, dlaczego wciąż zarabia w Rosji
Biznes
„Nowy gaz” coraz mocniej uzależnia UE od Rosji. Mocne narzędzie szantażu
Biznes
„Rzeczpospolita” po raz drugi przyzna — Orły ESG
Materiał Promocyjny
Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO