W Indiach wycofano reklamę. Miała promować „dżihad miłości”

Indyjska marka biżuterii Tanishq musiała wycofać reklamę, w której była pokazana hinduistyczno-muzułmańska rodzina.

Aktualizacja: 15.10.2020 16:12 Publikacja: 15.10.2020 15:59

W Indiach wycofano reklamę. Miała promować „dżihad miłości”

Foto: AdobeStock

We wtorek, po zaledwie paru dniach emisji, marka Tanishq wycofała z telewizji oraz swoich kanałów w mediach społecznościowych reklamę, w której prezentowano parę złożoną z tradycyjnej Hinduski i Hindusa wyznającego islam. Reklama ta znalazła się pod ciężkim ostrzałem ze strony hinduskich nacjonalistów, w tym członków rządzącej partii Bharatiya Janata (Indyjskiej Partii Ludowej).

Tanishq został oskarżony o promowanie „dżihadu miłości”. Jest to popularna teoria spiskowa wśród radykalnych hinduistów, którzy oskarżają muzułmanów o konwertowanie wyznawczyń hinduizmu poprzez małżeństwa.

Wycofanie reklamy nie uspokoiło nastrojów. Oburzenie pojawiło się bowiem z drugiej strony sceny politycznej, która oskarżyła koncern TATA (którego częścią jest Tanishq) o uleganie prawicowym ekstremistom. Atakowanie reklamy mocno skrytykował Shashi Tharoor, polityk opozycji, który tweetował pytając (fundamentalistów hinduizmu), „dlaczego nie bojkotują najdłużej zachowanego symbolu jedności hinduizmu i muzułmanów – Indii?

Marka Tanishq oświadczyła we wtorek, że reklama miała na celu uczczenie różnorodności, ale zdecydowano się ją wycofać z powodu, jak cytuje „The Guardian” – „rozbieżnych i ostrych reakcji”. Decyzja miała zostać podjęta z uwzględnieniem „dobrego samopoczucia” pracowników i partnerów firmy.

To nie pierwszy przypadek ataku na którąś z hinduskich marek za promowanie różnorodności. W zeszłym roku reklama detergentu w proszku spotkała się z atakiem za przedstawienie hinduskiej dziewczyny ratującej swojego przyjaciela muzułmanina przed ozdobieniem go kolorowym proszkiem przy okazji Festiwalu Holi (Holi to święto wiosny w hinduizmie, w czasie którego świętujący obsypują się kolorowym proszkiem i oblewają kolorowymi farbami). Reklama owego detergentu wywołała wezwania do bojkotu i oskarżenia o „hindofobię”.

W tle afery z reklamami jest narastająca, szczególnie od czasu dojścia do władzy przez Indyjską Partię Ludową, atmosfera rosnącego nacjonalizmu i religijnego fundamentalizmu. Muzułmanie w Indiach oskarżają premiera Narendę Modiego o promowanie fundamentalizmu religijnego oraz pozbawianie praw muzułmanów w Indiach, stanowiących 14 proc. populacji.

We wtorek, po zaledwie paru dniach emisji, marka Tanishq wycofała z telewizji oraz swoich kanałów w mediach społecznościowych reklamę, w której prezentowano parę złożoną z tradycyjnej Hinduski i Hindusa wyznającego islam. Reklama ta znalazła się pod ciężkim ostrzałem ze strony hinduskich nacjonalistów, w tym członków rządzącej partii Bharatiya Janata (Indyjskiej Partii Ludowej).

Tanishq został oskarżony o promowanie „dżihadu miłości”. Jest to popularna teoria spiskowa wśród radykalnych hinduistów, którzy oskarżają muzułmanów o konwertowanie wyznawczyń hinduizmu poprzez małżeństwa.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Krzysztof Gawkowski: Nikt nie powinien mieć TikToka na urządzeniu służbowym
Biznes
Alphabet wypłaci pierwszą w historii firmy dywidendę
Biznes
Wielkie firmy zawierają sojusz kaucyjny. Wnioski do KE i UOKiK
Biznes
KGHM zaktualizuje strategię i planowane inwestycje
Biznes
Rośnie znaczenie dobrostanu pracownika