Gąsienica sprzed 44 mln lat znaleziona w bursztynie

Badacze odkryli nieznany dotąd gatunek wymarłych przed milionami lat motyli dzięki znalezieniu gąsienicy (stadium larwalne owadów należących do rzędu łuskoskrzydłych) sprzed 44 mln lat wewnątrz bursztynu - informuje amerykański "Newsweek".

Aktualizacja: 22.11.2019 05:43 Publikacja: 22.11.2019 04:44

Gąsienica sprzed 44 mln lat znaleziona w bursztynie

Niemieccy badacze z Monachium, którzy dokonali odkrycia, określili znalezisko mianem "wyjątkowego".

Mierząca zaledwie pół centymetra larwa motyla nazwanego Eogeometer vadens, w bursztynie pochodzącym z Morza Bałtyckiego.

Axel Hausmann, główny autor artykułu na temat znaleziska opublikowanego w "Scientific Reports" podkreśla, że to pierwsza gąsienica będąca stadium larwalnym dużego gatunku motyli sprzed milionów lat, którą udało się znaleźć w bursztynie.

Według Hausmanna znalezienie gąsienicy w bursztynie zdarza się bardzo rzadko. - Może to wynikać z nocnego trybu życia większości gąsienic - dodaje (żywica, z której po milionach lat powstają bursztyny, wycieka z drzew zazwyczaj w ciągu dnia).

Badacze twierdzą, że motyle z gatunku Eogeometer vadens należały do rodziny motyli określanych jako Miernikowcowate.

Gąsienice z tej rodziny motyli wyglądają inaczej niż gąsienice motyli z innych rodzin, ponieważ mają tylko dwie lub trzy pary odnóży, zamiast pięciu.

Miernikowcowate to jedna z trzech największych rodzin motyli. W jej skład wchodzi ok. 23 tys. gatunków.

To kolejne opisane w ostatnich tygodniach odkrycie nieznanego dotychczas gatunku zachowanego w bursztynie - w ubiegłym miesiącu opublikowano wyniki innych badań opisujących odkrycie nieznanych dotychczas bezkręgowców w bursztynie sprzed 30 mln lat.