2) których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, to jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.
Można przypuszczać, że niekorzystna zmiana przepisów spowoduje, że podatnicy będą dążyć do optymalizacji swoich rozliczeń.
Usługi agencji reklamowych
Nowe regulacje oznaczają m.in., że podatnicy organizujący akcje marketingowe są zobowiązani odprowadzić VAT od każdego niemal wydanego towaru (nagrody, gadżetu, upominku itp.). Od 1 kwietnia 2011 wydatki na takie działania marketingowe zwiększyły się więc o VAT.
Pomysłem na zoptymalizowanie tych rozliczeń jest nabywanie zorganizowanych akcji marketingowych od innej firmy (np. agencji reklamowej). Z podatkowego punktu widzenia wskazane jest, aby samo wydanie towaru przez agencję uzupełnione było o dodatkowe czynności związane z promocją działalności zleceniodawcy. Powoduje to, że wydanie towarów, których koszt stanowi jeden ze składników wynagrodzenia agencji, nie podlega VAT.
Agencje marketingowe świadczą w tym zakresie szeroki wachlarz usług: od opracowania projektu marketingowego (np. konkursu), przez jego pełną obsługę (czynności administracyjne, udzielanie informacji osobom biorącym udział w akcji, tworzenie regulaminów, kontakt z mediami, ewentualnie występowanie w roli płatnika PIT), po samo wydanie towarów (logistyka, prowadzenie rejestru zwycięzców itp.). W takim wypadku wydanie towarów przez agencję jest częścią składową świadczonych przez nią usług.
Charakter transakcji
Aby określić skutki w VAT takiego rozwiązania, należy ustalić, czy wydając nagrody lub gadżety, agencja wykonuje dostawę towarów czy świadczy usługę. Nie ma wątpliwości, że nie jest to dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT.