Na orędzie uczestników międzynarodowej konferencji naukowej „Egzamin powinien mieć sens i być sprawiedliwy" skierowane do parlamentarzystów powołała się w swojej interpelacji do ministra sprawiedliwości, posłanka Elżbieta Achinger.
Jak pisze, uczestnicy konferencji na Uniwersytecie Wrocławskim, podnieśli w swoim orędziu kwestie m.in. bezsensowności przymusu opanowania przed adeptów prawniczych zawodów tekstów aktów prawnych na pamięć. Wskazują również że opanowanie pamięciowe materiału wskazanego do egzaminu zwyczajnie nie jest możliwe oraz - co ważne - przydatne. Oczywistym jest bowiem, że żaden z sędziów, prokuratorów, adwokatów, radców prawnych oraz notariuszy nigdy nie znajduje się w położeniu, w którym zmuszony jest stosować lub interpretować prawo bez możliwości sięgnięcia po jego tekst – pisze posłanka.
Z tym tezami zupełnie nie zgodził się odpowiadający na interpelację wiceminister Michał Królikowski. Jego zdaniem, rozwiązanie testu egzaminu wstępnego na aplikacje prawnicze nie wymaga pamięciowego opanowania tekstów aktów prawnych. Większość pytań testowych dotyczy podstawowych instytucji prawa, a pytania te w dużej mierze odnoszą się do podstawowych zagadnień kodeksowych.
Przykładowo w latach 2011–2012 ok. 60% pytań testowych na aplikację adwokacką i radcowską stanowiły pytania z kodeksów, zaś pytania z Kodeksu karnego niemal w całości dotyczyły wyłącznie jego części ogólnej, a zatem wiedzy rudymentarnej z prawa karnego – wskazuje Michał Królikowski.
Jak tłumaczy, okoliczność, że odpowiedź na pytanie wynika wprost z przepisu prawa nie oznacza, że zdający są zmuszeni uczyć się tekstów aktów prawnych na pamięć. Wynikanie normy prawnej, której dotyczą pytania testowe, z literalnego brzmienia przepisu stanowi w istocie duże ułatwienie dla osób przystępujących do egzaminów, skoro nie muszą one dokonywać wykładni prawa. – Konieczność udzielenia konkretnej odpowiedzi co do treści normy prawnej nie jest jednak tożsama z uczeniem się przepisów na pamięć, jak to jest podnoszone w interpelacji – wyjaśnia wiceminister.