Rozwiązują złożone problemy klientów dzięki kilku kliknięciom

W 2024 roku liderem innowacyjności w branży prawniczej była kancelaria SSW Spaczyński, Szczepaniak, Wickel, Goździowska. Na wyróżnienia zasłużyło pięć firm: Clifford Chance, LDS Łazewski Depo i Wspólnicy, PwC Legal, PragmatIQ Kancelaria Prawna Szymkowiak, a także kancelaria Raczkowski.

Publikacja: 25.06.2025 04:41

Rozwiązują złożone problemy klientów dzięki kilku kliknięciom

Foto: Adobe Stock

Już po raz ósmy w „Rankingu kancelarii prawniczych” „Rzeczpospolitej” zaproszeni eksperci oraz dziennikarze naszej redakcji przyjrzeli się innowacyjnym rozwiązaniom oraz technologiom stosowanym przez polskie firmy prawnicze. Były one oceniane w siedmiu kategoriach: innowacyjny produkt dla klientów, marketing, obsługa klienta, rozwiązanie wewnętrzne, wspomaganie pracy prawników, zabezpieczenia oraz zarządzenie kancelarią.

Synergia wiedzy, technologii i odwagi

Nagrodę za kompleksowe podejście do innowacji otrzymała kancelaria SSW Spaczyński, Szczepaniak, Wickel, Goździowska. Członkowie kapituły szczególną uwagę zwrócili na Rekompensomat – narzędzie do automatycznej weryfikacji wymogów formalnych i kalkulacji rekompensat dla przedsiębiorców energochłonnych.

Jakub Kozioł, Managing Partner The Heart Legal, wskazuje, że jest to doskonały przykład praktycznego zastosowania technologii w celu rozwiązania złożonych problemów klientów dzięki kilku kliknięciom. – Rekompensomat pozwalał im ocenić, z którego z programów powinni skorzystać, żeby ubiegać się o rządowe wsparcie. W ten sposób, pomagając klientom i oferując im w ramach komunikacji wsparcie prawne w postępowaniach o pozyskanie rekompensat, Dział Energii SSW pozyskał w imieniu klientów dotacje o łącznej wartości ponad 100 mln zł – mówi ekspert.

Kapituła doceniła również, że SSW oferuje swoim klientom kompleksową usługę automatyzacji tworzenia prostych dokumentów prawnych we współpracy z Legito, a także wewnętrzne rozwiązania kancelarii, takie jak aplikacja Match.Me, która efektywnie optymalizuje alokację zasobów pracowniczych wewnątrz firmy.

– SSW doskonale uchwyciło kierunki transformacji nowoczesnych usług prawnych, łącząc automatyzację procesów z tworzeniem własnych, innowacyjnych narzędzi – ocenia Jakub Barwaniec, Co-founder i CEO Pergaminu – platformy do automatyzacji umów.

– To przykład, jak kancelaria może wyznaczać kierunki innowacji w całej branży. Kapitalna synergia wiedzy, technologii i odwagi – dodaje Włodzimierz Chróścik, prezes Krajowej Rady Radców Prawnych.

Foto: rp.pl

Inteligentna automatyzacja może odciążyć prawników

Kapituła przyznała dwa wyróżnienia za wspomaganie pracy prawniczej. Otrzymały je Clifford Chance oraz LDS Łazewski Depo i Wspólnicy. Pierwszą z kancelarii doceniono za wdrożenie modułu CC Assist – zaawansowanego narzędzia generatywnej sztucznej inteligencji. Umożliwia ono m.in. przygotowywanie podsumowań dokumentów, analizę umów pod kątem określonych klauzul, tworzenie wieloźródłowych analiz prawnych, tłumaczenie dokumentów czy porównywanie umów z obowiązującymi politykami firmy.

Jakub Barwaniec zauważa, że jest to przykład świadomego podejścia do wdrażania AI w dużej organizacji. – Kancelaria Clifford Chance nie tylko opracowała własne narzędzie bazujące na generatywnej sztucznej inteligencji, ale również zadbała o jego realną integrację z codziennymi procesami pracy prawników. Efekt? Wzrost efektywności bez kompromisu na rzecz bezpieczeństwa danych – co jest szczególnie istotne w kontekście obsługi klientów korporacyjnych – wskazuje ekspert.

Włodzimierz Chróścik zwraca uwagę, że przykład Clifford Chance pokazuje, iż nawet globalna marka może budować narzędzia lokalnie, mając w zespole radców prawnych i inwestując w technologie AI.

LDS Łazewski Depo i Wspólnicy wyróżniono za narzędzie, które dzięki innowacyjnemu wykorzystaniu automatyzacji zadań samodzielnie monitoruje e-wokandy Urzędu Patentowego RP i raportuje kluczowe zmiany wspomagając pracę prawników. – To doskonały przykład, jak inteligentna automatyzacja może odciążyć prawników od powtarzalnych czynności, zapewniając wyższą jakość i efektywność pracy – mówi Jakub Kozioł. – Inicjatywa LDS pokazuje, że także mniejsze kancelarie mogą być liderami w zakresie technologii, jeśli skupią się na konkretnym problemie i znajdą jego skuteczne rozwiązanie – dodaje Jakub Barwaniec.

Dwutorowe podejście kancelarii

W kategorii nowoczesność w zarządzeniu kancelarią wyróżniono firmę PragmatIQ Kancelaria Prawna Szymkowiak, która wdrożyła nowoczesny system CRM. Usprawniło to zarządzanie bazą klientów, zautomatyzowało wiele zadań i wspiera monitorowanie zmian w prawie oraz przewidywanie potrzeb klientów. Firma inwestuje również w rozbudowę narzędzi HR, takich jak TRAFFIT do optymalizacji rekrutacji oraz PeopleForce do kompleksowego zarządzania zasobami ludzkimi.

– Najbardziej frapujące jest dwutorowe, synergiczne podejście kancelarii: z jednej strony zaawansowany CRM zorientowany na klienta i jego potrzeby, a z drugiej strony inwestycje w kapitał ludzki poprzez nowoczesne podejście do procesów HR, co tworzy obraz świadomej i nowocześnie zarządzanej organizacji – zaznacza Jakub Kozioł.

Czytaj więcej

Ranking kancelarii prawniczych 2025. Znamy zwycięzców

Myślą o swoich usługach jak o produktach

Za systemowe podejście do innowacji w obsłudze klienta kapituła doceniła PwC Legal. Firma ta oferuje swoim klientom: PwC Store z produktami biznesowymi, Sightline do bezpiecznej wymiany dokumentów, a także współpracuje z PERSUIT, która umożliwia klientom otrzymywanie ofert od wybranych kancelarii prawnych i ich porównanie. Szczególną uwagę członkowie kapituły zwrócili na platformę Governance and Compliance Hub, czyli kompleksowe rozwiązanie, umożliwiające całościowe zarządzanie elementami prawnymi i compliance w firmach o złożonych strukturach.

– Rozwój platformy Governance and Compliance Hub oraz PwC Store pokazuje, że kancelaria potrafi myśleć o swoich usługach jak o produktach. W realiach rosnącej konkurencji technologicznej to właśnie takie podejście pozwala PwC utrzymywać pozycję lidera w segmencie klientów korporacyjnych – uważa Jakub Barwaniec.

Czytaj więcej

Wyróżnienia za innowacyjne rozwiązania w 2023 roku

Aktywizują prawników w social mediach

Za działania w obszarze marketingu wyróżniono kancelarię Raczkowski, która jako pierwsza firma prawnicza w Polsce wdrożyła Sharebee – platformę aktywizującą prawników w mediach społecznościowych.

– Firma postanowiła skorzystać z platformy Sharebee, aby ułatwić prawnikom obecność w social mediach, w dodatku tworzone przez algorytm rankingi aktywności i efektywności działają motywująco – mówi Ewa Szadkowska, zastępca redaktora naczelnego „Rzeczpospolitej”.

– To działanie nie tylko nowatorskie, ale też bardzo świadome – pokazuje, że kancelaria rozumie znaczenie osobistego brandingu i społecznościowych kanałów komunikacji w budowaniu relacji z klientami – wtóruje Jakub Barwaniec.

Ewa Szadkowska zwraca również uwagę, że doskonałą formą promocji jest organizowana przez kancelarię coroczna konferencja o dziesięciu najważniejszych orzeczeniach Sądu Najwyższego dotyczących prawa HR. – Stała się ona branżowym wydarzeniem na dużą skalę, opisywanym przez największe prawnicze media – podkreśla.

Opinie członków kapituły

Włodzimierz Chróścik, prezes Krajowej Rady Radców Prawnych

Tegoroczna edycja rankingu pokazuje, że innowacje w kancelariach nie są już jedynie domeną technologii, ale także wyrazem nowej kultury zarządzania, etyki pracy i zaangażowania społecznego. To pozytywna transformacja, która zmienia oblicze całej branży prawniczej.

Jakub Barwaniec, Co-founder i CEO Pergaminu – platformy do automatyzacji umów

Tegoroczna edycja konkursu wyraźnie pokazała, że awangarda polskiego rynku usług prawnych wchodzi w dojrzałą fazę transformacji technologicznej. Zamiast kopiować rozwiązania z zagranicy, kilka kancelarii prezentuje dziś autorskie podejście do innowacji: szyte na miarę polskich realiów regulacyjnych, operacyjnych i kulturowych. I tym samym buduje przewagę nad resztą rynku, który pozostaje daleko w tyle.

Jakub Kozioł, Managing Partner The Heart Legal

Analizując tegoroczny Ranking kancelarii prawniczych „Rzeczpospolitej”, staje się jasne, że innowacje w polskim sektorze prawnym weszły w fazę dojrzałości strategicznej, wykraczając poza technologiczną fascynację. Liderzy, tacy jak nagrodzona kancelaria SSW, demonstrują to poprzez kompleksowe podejście – od narzędzi jak „Rekompensomat”, który przełożył się na ponad 100 mln zł dotacji dla klientów, po wewnętrzne systemy optymalizujące pracę. Obserwujemy świadome tworzenie autorskich rozwiązań, „szytych na miarę” polskich realiów, co stanowi klucz do budowania przewagi. Przykłady takie jak narzędzie LDS Łazewski Depo i Wspólnicy do monitorowania e-wokand Urzędu Patentowego RP, które dzięki automatyzacji zadań samodzielnie raportuje kluczowe zmiany, odpowiadając na specyficzne potrzeby prawników, pokazują, że kancelarie inwestują w technologie. Akceptacja sztucznej inteligencji jako nieodzownego narzędzia, niezależnie od tego, czy jest to rozwiązanie komercyjne, czy własne, sygnalizuje przejście od nieufności do strategicznego wykorzystania jej potencjału. Synergia innowacyjnego myślenia i dogłębnego zrozumienia rynku, która jest widoczna u wyróżnionych kancelarii, będzie kształtować przyszłych liderów branży prawniczej w Polsce.

Ewa Szadkowska, zastępca redaktora naczelnego „Rzeczpospolitej”

Kancelarie prawne wyraźnie oswoiły się z myślą, że od sztucznej inteligencji nie ma ucieczki. W poprzednim roku podchodziły do niej z dystansem czy wręcz nieufnością, dziś uważają ją za coś nieodzownego w branży. Przy czym część firm wykorzystuje oparte na AI komercyjne narzędzia dostępne na rynku, inne starają się stworzyć własne, skrojone pod indywidualne potrzeby. Oba modele działania są uzasadnione, choćby ze względów budżetowych – AI pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze, ale w pierwszej kolejności wymaga inwestycji.

Już po raz ósmy w „Rankingu kancelarii prawniczych” „Rzeczpospolitej” zaproszeni eksperci oraz dziennikarze naszej redakcji przyjrzeli się innowacyjnym rozwiązaniom oraz technologiom stosowanym przez polskie firmy prawnicze. Były one oceniane w siedmiu kategoriach: innowacyjny produkt dla klientów, marketing, obsługa klienta, rozwiązanie wewnętrzne, wspomaganie pracy prawników, zabezpieczenia oraz zarządzenie kancelarią.

Synergia wiedzy, technologii i odwagi

Pozostało jeszcze 96% artykułu
W sądzie i w urzędzie
Nowa funkcja w mObywatelu. Przyda się na starość
Prawo drogowe
Trudniej będzie zdać egzamin na prawo jazdy. Wchodzi w życie "prawo Klimczaka"
Praca, Emerytury i renty
Część seniorów dostanie w lipcu dwa przelewy. Zasady wypłaty renty wdowiej
Zawody prawnicze
Ranking kancelarii prawniczych 2025. Znamy zwycięzców
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Prawo w Polsce
Głosy Trzaskowskiego przypisane Nawrockiemu. „To nie jest jakaś wielka tragedia"