Ustawa z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (dalej ustawa) określa kryterium dochodowe, od którego uzależnia możliwość ubiegania się o świadczenia w niej przewidziane. Zasady ustalania dochodu uprawniającego do świadczeń z pomocy społecznej szczegółowo precyzuje art. 8 ustawy, a w stosunku do osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą – ust. 5 tego artykułu. Przepis ten ustanawia dwie różne zasady ustalania dochodu uprawniającego do świadczeń z pomocy społecznej. Jedna odnosi się do osób prowadzących działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych, a druga do osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach określonych w przepisach ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym).
W stosunku do osób z pierwszej z wymienionych grup sprawa jest dość prosta. Za dochód przyjmuje się bowiem przychód z tej działalności pomniejszony o koszty uzyskania przychodu, obciążenie podatkiem należnym i składkami na ubezpieczenie zdrowotne oraz odliczonymi od dochodu składkami na ubezpieczenia społeczne (art. 8 ust. 5 pkt 1 ustawy). Ustalenie to następuje co do zasady na podstawie zaświadczenia z urzędu skarbowego.
Zadeklarowana podstawa
Odmienną zasadę przewiduje ustawa w stosunku do osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach określonych w przepisach ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym (dotyczy to również opodatkowania w formie karty podatkowej). W tym bowiem przypadku za dochód przyjmuje się zadeklarowaną przez wnioskodawcę podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, a jeżeli z tytułu prowadzenia tej działalności nie istnieje obowiązek ubezpieczenia społecznego, przyjmuje się kwotę najniższej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.
Wątpliwość dotyczyć może w tym przypadku sytuacji, w której – zgodnie z brzmieniem przepisu ustawy – wnioskodawca pomocy społecznej przedstawi własne oświadczenie o wysokości uzyskanego dochodu. Przepis ustawy stanowi bowiem, iż za dochód „przyjmuje się kwotę zadeklarowaną w oświadczeniu tej osoby", a zatem wystarczające jest własne oświadczenie wnioskodawcy, a nie zaświadczenie z urzędu skarbowego. Niejednokrotnie w konkretnych sprawach wnioskodawcy przedstawiają właśnie własne oświadczenia o dochodzie, co należy uznać za zgodne z literalnym brzmieniem wskazywanego powyżej przepisu. Problem pojawia się w sytuacji, gdy równocześnie organ pomocy społecznej dysponuje zaświadczeniem z urzędu skarbowego, które wykazuje inną wartość dochodu wnioskodawcy. Co do zasady zgodnie z brzmieniem przepisu organy winny przyjąć za wiarygodne dane o dochodzie podane przez wnioskodawcę w jego oświadczeniu. Gdyby jednakże podjęły wątpliwość, czy też już dysponowały odmiennymi danymi co do dochodu wnioskodawcy, to powstaje pytanie, które z oświadczeń winny traktować jako wiążące. Innymi słowy, czy organy mogą odmówić mocy dowodowej oświadczeniu wnioskodawczyni, uznając je za niewiarygodne?