Delegowanie przez firmę pracowników do wykonania usługi w innym kraju UE w ramach świadczenia usług reguluje dyrektywa Rady i Parlamentu Europejskiego 96/71/WE z 16 grudnia 1996 r. w sprawie delegowania pracowników w ramach swobody świadczenia usług. Firmy mogą delegować pracowników do innych krajów unijnych zgodnie z warunkami w niej określonymi, a delegacja taka będzie traktowana jako wykonanie swobody przepływu usług.
[srodtytul]Gdy własna działalność gospodarcza[/srodtytul]
W przypadku osób samodzielnie prowadzących działalność gospodarczą kwestia wejścia na rynek innego państwa członkowskiego na zasadzie transgranicznego świadczenia usług regulowana jest natomiast w dyrektywie 73/148/EWG z 21 maja 1973 r. w sprawie zniesienia ograniczeń w zakresie przemieszczania się i pobytu obywateli państw członkowskich wewnątrz Wspólnoty. Umożliwia ona osobom, które chcą świadczyć usługę, prawo wjazdu i pobytu na okres jej świadczenia, czas nieprzekraczający trzech miesięcy, na podstawie dokumentu podróży (dowodu osobistego, paszportu), przy czym państwo goszczące może wymagać zgłoszenia pobytu.
[srodtytul]Warto sprawdzić szczegóły[/srodtytul]
Zanim jednak pracodawca zdecyduje się wysłać pracownika do innego państwa UE, powinien przede wszystkim sprawdzić, jakie w tym państwie obowiązują zasady prowadzenia i zatrudniania fachowców. Warunki pracy pracowników delegowanych muszą bowiem uwzględniać ustalone przez przepisy prawa lub orzeczenia administracyjne wymogi państwa przyjmującego, takie jak: maksymalne okresy pracy i minimalne okresy odpoczynku, minimalny wymiar płatnych urlopów rocznych, minimalne stawki płacy (wraz ze stawką za nadgodziny), warunki wynajmu pracowników, w szczególności przez przedsiębiorstwa pracy tymczasowej, przepisy BHP, warunki zatrudnienia kobiet ciężarnych i tuż po urodzeniu dziecka, dzieci i młodzieży, przepisy w dziedzinie niedyskryminacji. Polski pracodawca powinien więc ustalić, czy wysłanie pracownika za granicę nie będzie dla jego firmy zbyt dużym obciążeniem finansowym, i postarać się wszelkie wątpliwości wyjaśnić na etapie negocjacji warunków umowy ze swoim zagranicznym kontrahentem.