Departament Prawny Głównego Inspektoratu Pracy uprzejmie informuje, iż zgodnie z art. 67[sup]5[/sup] § 1 i 2 kodeksu pracy telepracownikiem jest pracownik, który wykonuje pracę regularnie poza zakładem pracy z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów o świadczeniu usług drogą elektroniczną i przekazuje wyniki pracy, w szczególności za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej.
Zgodnie zaś z art. 2 pkt 5 [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=166837]ustawy z 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczna (Dz.U. z 2002 r., Nr 144, poz. 1204 z późn. zm.)[/link] środkami komunikacji elektronicznej są rozwiązania techniczne, w tym urządzenia teleinformatyczne i współpracujące z nimi narzędzia programowe, umożliwiające indywidualne porozumiewanie się na odległość przy wykonywaniu transmisji danych między systemami teleinformatycznymi, a w szczególności pocztą elektroniczną.
Z kolei system teleinformatyczny to zespół współpracujących z sobą urządzeń informatycznych i oprogramowania, zapewniający przetwarzanie i przechowywaniem, wysyłanie i odbieranie danych przez sieci telekomunikacyjne za pomocą właściwego dla danego rodzaju sieci urządzenia końcowego w rozumieniu ustawy z 21 lipca 2000. r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. z 2001 r., Nr 73, poz. 852 z późn. zm.).
Można więc w oparciu o przyjętą w kodeksie legalną definicję telepracy i telepracownika wyróżnić następujące, szczególne cechy pracy takiego pracownika polegające na:
- świadczeniu pracy regularnie poza zakładem pracy,