„(...) Książka kontroli – jak wynika z art. 81 ust. 1 cyt. ustawy – może mieć formę zbioru dokumentów. Podstawowym celem, jaki powinna spełniać, jest umożliwienie organom kontroli stwierdzenia, czy nie został przekroczony limit kontroli i czy kontrole się nie dublują. Najistotniejszym elementem jest w związku z tym, aby w książce tej znalazły się informacje o wszelkich prowadzonych u danego przedsiębiorcy kontrolach.

Skoro w ustawie nie określono jednolitego formularza książki kontroli przedsiębiorcy, a jedynie wskazano na obowiązek jej prowadzenia i przechowywania, łącznie z upoważnieniami oraz protokołami kontroli, to w praktyce mogą występować różne techniki jej prowadzenia, bowiem to przedsiębiorcy pozostawiono swobodę decydowania o możliwości prowadzenia książki kontroli również w formie elektronicznej, oprócz formy papierowej. Dlatego należy przede wszystkim zwrócić uwagę na cel, któremu ma służyć prowadzenie tej ewidencji; zgodnie z cyt. wyżej art. 81 ust. 1 »Książka kontroli służy przedsiębiorcy do dokumentowania liczby i czasu trwania kontroli jego działalności«.

(...) W gestii przedsiębiorcy leży zatem aktualizacja danych zawartych w książce kontroli tak, aby odnotowane były informacje znajdujące potwierdzenie w dokumentach przez niego przechowywanych, np. wynikające z doręczonego mu upoważnienia do kontroli czy protokołu. Ponadto w przypadku wszczęcia kontroli przedsiębiorca obowiązany jest do okazania kontrolującemu książki kontroli albo kopii odpowiednich jej fragmentów lub wydruków z systemu informatycznego, w którym prowadzona jest książka kontroli (art. 81a), poświadczonych przez siebie za zgodność z wpisem w książce kontroli.

W ocenie Ministerstwa Finansów, w świetle powyższych regulacji, nie zachodzą okoliczności wskazujące na konieczność dokonywania przez kontrolującego jakichkolwiek wpisów bezpośrednio do systemu informatycznego przedsiębiorcy (...)”.