W sprawie postępowania odwoławczego od wniosków pokontrolnych inspektora pracy Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, że zgodnie z art. 31 ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy ustalenia kontroli dokumentowane są w formie protokołu. W szczególności powinien on zawierać opis stwierdzonych naruszeń prawa oraz inne informacje mające istotne znaczenie dla wyników kontroli.
Protokół podpisuje inspektor pracy prowadzący kontrolę oraz osoba lub organ reprezentujący podmiot kontrolowany. Przed podpisaniem protokołu kontroli podmiotowi kontrolowanemu przysługuje prawo zgłoszenia umotywowanych zastrzeżeń do ustaleń zawartych w protokole. Zastrzeżenia należy zgłosić na piśmie w terminie siedmiu dni od dnia przedstawienia protokołu. Pracownikom kontrolowanego podmiotu nie przysługuje prawo wniesienia zastrzeżeń do protokołu kontroli.
W razie zgłoszenia zastrzeżeń do protokołu inspektor pracy przeprowadzający kontrolę zobowiązany jest je zbadać, a w przypadku stwierdzenia zasadności zastrzeżeń zmienić lub uzupełnić odpowiednią część protokołu. Odmowa podpisania protokołu przez osobę lub organ reprezentujący podmiot kontrolowany nie stanowi przeszkody do zastosowania przez inspektora pracy stosownych środków prawnych przewidzianych ustawą. Kopię protokołu kontroli inspektor pracy pozostawia podmiotowi kontrolowanemu.
W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości określonych w art. 11 pkt 1 – 4 oraz pkt 6 i 7 ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy inspektor pracy dokonuje rozstrzygnięcia w tym zakresie w drodze decyzji administracyjnej, od której pracodawcy przysługuje prawo wniesienia odwołania do właściwego okręgowego inspektora pracy. Od decyzji okręgowego inspektora pracy pracodawcy przysługuje prawo wniesienia skargi do właściwego wojewódzkiego sądu administracyjnego. Pracownicy nie są stroną tego postępowania i nie przysługują im środki odwoławcze.
Z kolei zgodnie z art. 11 pkt 8 w zw. z art. 33 ust. 1 pkt 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy w razie stwierdzenia innych naruszeń przepisów prawa pracy niż wymienione w punktach 1 – 7 organy PIP uprawnione są do skierowania wystąpienia o usunięcie stwierdzonych naruszeń, a także w razie potrzeby o wyciągnięcie konsekwencji w stosunku do osób winnych. Wystąpienie nie jest ani decyzją administracyjną, ani innym aktem lub czynnością z zakresu administracji publicznej. Ustawa o Państwowej Inspekcji Pracy nie przewiduje środków odwoławczych od wniosków zawartych w wystąpieniu inspektora pracy.