Naturalna potrzeba konfrontacji
Piotr Ratajczak, członek komisji artystycznej festiwalu Kontrapunkt, konsultant literacki szczecińskiego Teatru Współczesnego
Zamknięte bramy raju
Spektaklem „Reportaż o końcu świata” Piotr Tomaszuk, który 17 lat temu założył w Supraślu grupę teatralną Wierszalin odwołującą się do polsko-białoruskiej...
Stygmatyzowanie wiekiem
Twórczość teatralną Franka Wedekinda określano mianem skandalizującej. W opublikowanym w 1891 roku „Przebudzeniu wiosny” poruszał problem inicjacji seksual...
Prawda zdarzenia na Dubrowce
W październiku 2002 roku światowe media obiegła informacja o ataku terrorystycznym na moskiewski Teatr na Dubrowce, gdzie czeczeńskie komando pod wodzą Mow...
Doświadczenie tekstu
Inscenizacja Barbary Wysockiej „Klątwy” według Wyspiańskiego to przedstawienie bardzo współczesne.
Wywoływanie narodowych duchów
Dramat „Był sobie Polak, Polak, Polak i Diabeł, czyli w heroicznych walkach narodu polskiego wszystkie sztachety zostały zużyte”, to, jak mówi w podtytule...
Fantazmaty płci
O ile jestem w stanie zgodzić się z dyskursem feministycznym, że kobieta nie może być ofiarą – mówi Marcin Wierzchowski – to jednocześnie myślę, że jej ofi...
Demony polskości
Najnowszy spektakl Teatru Provisorium/Kompanii Teatr, lubelskiego zespołu znanego głównie ze znakomitych inscenizacji tekstów Witolda Gombrowicza to „Homo...
Rzeczywistość w krzywym zwierciadle
Marius von Mayenburg, jeden z najbardziej cenionych niemieckich dramatopisarzy młodego pokolenia, w Polsce znany jest głównie dzięki głośnemu dramatowi „Og...