Frida – waleczna i prowokująca

Teatr Polski w Bielsku-Białej rozpocznie nowy sezon monodramem „Frida K.” Glorii Montero

Publikacja: 22.08.2008 01:09

To opowieść o meksykańskiej malarce Fridzie Kahlo, którą poznajemy w garderobie chwilę przed jej ostatnim wernisażem 4 kwietnia 1953 r. Schorowana Frida w obliczu sukcesu i nadchodzącej śmierci wraca myślami do przeszłości. Sztuka jest jej refleksją nad życiem. Monodram, inaczej niż film z Salmą Hayek, nie pretenduje do biografii. Reżyser Bartosz Wyszomirski i Katarzyna Skrzypek odtwarzająca rolę Fridy mówią: – Chcemy pokazać ją bardziej prywatnie, niż zrobił to film. Oczywiście sztuka opowiada o faktach z biografii Kahlo, m.in. o jej bliskim emocjonalnym kontakcie z ojcem czy trudnej miłości do Diega Rivery, ale najważniejsze jest życie wewnętrzne malarki.

– To tekst o zmaganiu się człowieka z przeciwnościami losu. Prezentuje kobietę, która z godnością znosiła cierpienia fizyczne i psychiczne – mówi reżyser.

Punktem wyjścia do pracy nad przedstawieniem była fotografia Fridy. – Ubrana w czarny mundur, z papierosem w ręku, w męskich butach, wygląda jak przystojny facet. W takim stroju Frida ukaże się na scenie – mówi Katarzyna Skrzypek. – Zdjęcie pokazuje siłę jej charakteru i przystosowanie do męskiego świata twardych reguł. Frida Katarzyny Skrzypek będzie też kobietą zniszczoną przez chorobę.

– W zmierzeniu się z tak trudną rolą pomogło mi zetknięcie się z ludzkim cierpieniem – przyznaje aktorka.

Reżyser Bartosz Wyszomirski widzi we Fridzie kobietę naszych czasów, waleczną i prowokacyjną. Nie chce jednak akcentować jej zaangażowania politycznego ani działalności artystycznej, ale spojrzeć jak na osobę o niesłychanie intensywnym życiu. Spektakl mówi o człowieku, którego losami można by obdarować kilkanaście osób.

Scenografię Izabelli Toroniewicz tworzą trzy elementy: łóżko, blachy odbijające światło, na których Frida często malowała obrazy, oraz podłoga w kolorze spalonej czerwieni, kojarzącej się z Meksykiem. Spektakl można oglądać od 6 września.

To opowieść o meksykańskiej malarce Fridzie Kahlo, którą poznajemy w garderobie chwilę przed jej ostatnim wernisażem 4 kwietnia 1953 r. Schorowana Frida w obliczu sukcesu i nadchodzącej śmierci wraca myślami do przeszłości. Sztuka jest jej refleksją nad życiem. Monodram, inaczej niż film z Salmą Hayek, nie pretenduje do biografii. Reżyser Bartosz Wyszomirski i Katarzyna Skrzypek odtwarzająca rolę Fridy mówią: – Chcemy pokazać ją bardziej prywatnie, niż zrobił to film. Oczywiście sztuka opowiada o faktach z biografii Kahlo, m.in. o jej bliskim emocjonalnym kontakcie z ojcem czy trudnej miłości do Diega Rivery, ale najważniejsze jest życie wewnętrzne malarki.

Teatr
Kaczyński, Tusk, Hitler i Lupa, czyli „klika” na scenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Teatr
Krzysztof Warlikowski i zespół chcą, by dyrektorem Nowego był Michał Merczyński
Teatr
Opowieści o kobiecych dramatach na wsi. Piekło uczuć nie może trwać
Teatr
Rusza Boska Komedia w Krakowie. Andrzej Stasiuk zbiera na pomoc Ukrainie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Teatr
Wykrywacz do obrazy uczuć religijnych i „Latający Potwór Spaghetti” Pakuły