Jak pisać dobre sztuki?

Przy Laboratorium Dramatu powstaje Warszawska Szkoła Dramatu. Propozycja jest skierowana przede wszystkim do przyszłych autorów teatralnych. Jest odpowiedzią na rosnące zainteresowanie polską dramaturgią współczesną w ostatnich latach

Publikacja: 19.08.2008 13:32

Jak pisać dobre sztuki?

Foto: Materiały Promocyjne

– Pojawienie się wielu nowych autorów i sztuk zrodziło potrzebę profesjonalizacji zawodu dramaturga oraz zakotwiczenia go w praktyce teatralnej. Podstawową słabością współczesnych autorów jest niska świadomość warsztatu teatralnego, czego wyrazem jest naśladowanie wzorów z telewizji i filmu – mówi szef Laboratorium Dramatu Tadeusz Słobodzianek.

Szkoła będzie kształcić w cyklu dwuletnich studiów zaocznych. W ramach zajęć studenci będą poznawać podstawowe formy dramatopisarskie, od monodramów i jednoaktówek po pełnospektaklowe sztuki. Będą też analizować klasyczne i współczesne dramaty pod kierunkiem praktyków teatru: reżyserów, scenografów, aktorów, a także specjalistów z innych dziedzin: socjologii, psychologii, filozofii.

W programie znajdą się ćwiczenia z historii idei, dziejów teatru i dramatu, kierunków współczesnego teatru, marketingu i prawa autorskiego. – Kładziemy akcent na praktykę. Chcemy uczyć sztuki dramaturgii, rozumianej nie tylko jako umiejętność pisania tekstów scenicznych, ale jako narzędzie pozwalające zrozumieć siebie i opisać świat – mówi Tadeusz Słobodzianek.

Zajęcia praktyczne poprowadzą m.in. dramatopisarze Janusz Głowacki i Tadeusz Słobodzianek, reżyser Izabela Cywińska, scenograf Jerzy Juk Kowarski, aktor Zdzisław Wardejn, natomiast teoretyczne – historyk teatru dr Jagoda Hernik-Spalińska, psychiatra prof. Jacek Bomba, literaturoznawca prof. Leonard Neuger, reporter Marek Miller i krytyk Roman Pawłowski.

Uzupełnieniem studiów będą klasy mistrzowskie, które poprowadzą dramaturdzy z Polski i zagranicy. Jednym z pierwszych autorów, którzy przyjęli zaproszenie Szkoły Dramatu jest Mark Ravenhill, gwiazda brytyjskiej dramaturgii, autor głośnych sztuk „Shopping and fucking" i „Polaroidy".

Planowane są także warsztaty z technik aktorskich i ćwiczeń psychofizycznych, które poszerzą wiedzę studentów na temat współczesnych sztuk performatywnych.

Szczegółowe informacje na stronie www.labodram.pl

– Pojawienie się wielu nowych autorów i sztuk zrodziło potrzebę profesjonalizacji zawodu dramaturga oraz zakotwiczenia go w praktyce teatralnej. Podstawową słabością współczesnych autorów jest niska świadomość warsztatu teatralnego, czego wyrazem jest naśladowanie wzorów z telewizji i filmu – mówi szef Laboratorium Dramatu Tadeusz Słobodzianek.

Szkoła będzie kształcić w cyklu dwuletnich studiów zaocznych. W ramach zajęć studenci będą poznawać podstawowe formy dramatopisarskie, od monodramów i jednoaktówek po pełnospektaklowe sztuki. Będą też analizować klasyczne i współczesne dramaty pod kierunkiem praktyków teatru: reżyserów, scenografów, aktorów, a także specjalistów z innych dziedzin: socjologii, psychologii, filozofii.

Teatr
Krzysztof Warlikowski i zespół chcą, by dyrektorem Nowego był Michał Merczyński
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Teatr
Opowieści o kobiecych dramatach na wsi. Piekło uczuć nie może trwać
Teatr
Rusza Boska Komedia w Krakowie. Andrzej Stasiuk zbiera na pomoc Ukrainie
Teatr
Wykrywacz do obrazy uczuć religijnych i „Latający Potwór Spaghetti” Pakuły
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Teatr
Latający Potwór Spaghetti objawi się w Krakowie