Reklama

Artysta w podróży

Niektórzy krytycy zaliczają Valerego Giergieva do najwybitniejszych dyrygentów, inni twierdzą, że jego interpretacje są powierzchowne. Nie da się jednak ukryć, że odgrywa on ogromnie ważną rolę we współczesnym świecie muzycznym.

Publikacja: 01.01.2009 08:25

Valery Giergiev był w Warszawie w 2006 roku z Wiedeńskimi Filharmonikami. W tym samym roku otrzymał

Valery Giergiev był w Warszawie w 2006 roku z Wiedeńskimi Filharmonikami. W tym samym roku otrzymał też muzycznego Nobla: szwedzką Polar Music Prize

Foto: Fotorzepa, Darek Golik

Wystarczy wymienić pełnione przez niego funkcje: dyrektor naczelny i artystyczny Teatru Maryjskiego w Sankt Petersburgu, pierwszy dyrygent filharmonii w Rotterdamie, pierwszy gościnny dyrygent Metropolitan Opera w Nowym Jorku, a także szef festiwali w Petersburgu, Moskwie, Rotterdamie oraz w Finlandii i na Ukrainie. Od stycznia 2007 roku także pierwszy dyrygent London Symphony. Do tego dochodzą występy z wieloma innymi orkiestrami...

Jest chyba najbardziej zapracowanym dyrygentem na świecie. Złośliwi twierdzą, że gdy Giergiev musi czekać pięć godzin na lotnisku podczas swych nieustannych podróży, natychmiast załatwia sobie koncert w tym mieście. Prawda jest jednak inna: pozyskać Giergieva na choćby jeden występ jest ogromnie trudno.

W Warszawie był w 2006 roku z Wiedeńskimi Filharmonikami. Teraz przyszła pora na jego operowy debiut. Stał się on możliwy dzięki dyrektorowi artystycznemu Opery Narodowej Mariuszowi Trelińskiemu.

Poznali się w 2005 roku, kiedy to nasz reżyser przygotował w Teatrze Maryjskim premierę „Madame Butterfly” Pucciniego. Potem pracowali razem przy „Królu Rogerze” Szymanowskiego wystawionym w Petersburgu i Edynburgu. W dalszych planach mają wystawienie „Jolanty” Czajkowskiego oraz „Aleko” Rimskiego-Korsakowa.

Mariusz Treliński chciałby, aby Valery Giergiev przygotował też premierę w Warszawie. Ma nawet dla niego konkretną propozycję: „Lady Makbet mceńskiego powiatu” Szostakowicza. Czy tak się stanie, zobaczymy po obecnej wizycie – poprowadzenie przedstawienia „Damy pikowej” to przecież doskonała okazja do poznania naszego teatru.

Reklama
Reklama

[i]„Dama pikowa”, Teatr Wielki – Opera Narodowa, pl. Teatralny 1, bilety: 15 – 120 zł, rezerwacje: tel. 022 692 02 08, wtorek (6.01), godz. 19[/i]

Wystarczy wymienić pełnione przez niego funkcje: dyrektor naczelny i artystyczny Teatru Maryjskiego w Sankt Petersburgu, pierwszy dyrygent filharmonii w Rotterdamie, pierwszy gościnny dyrygent Metropolitan Opera w Nowym Jorku, a także szef festiwali w Petersburgu, Moskwie, Rotterdamie oraz w Finlandii i na Ukrainie. Od stycznia 2007 roku także pierwszy dyrygent London Symphony. Do tego dochodzą występy z wieloma innymi orkiestrami...

Jest chyba najbardziej zapracowanym dyrygentem na świecie. Złośliwi twierdzą, że gdy Giergiev musi czekać pięć godzin na lotnisku podczas swych nieustannych podróży, natychmiast załatwia sobie koncert w tym mieście. Prawda jest jednak inna: pozyskać Giergieva na choćby jeden występ jest ogromnie trudno.

Reklama
Wydarzenia
Zrobiłem to dla żołnierzy
Wydarzenia
RZECZo...: powiedzieli nam
Materiał Promocyjny
Garden Point – Twój klucz do wymarzonego ogrodu
Wydarzenia
Czy Unia Europejska jest gotowa na prezydenturę Trumpa?
Wydarzenia
Bezczeszczono zwłoki w lasach katyńskich
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama