Kolejny wniosek o pomoc prawną do Stanów Zjednoczonych został wysłany 4 stycznia tego roku. Według rzecznika Naczelnej Prokuratury Wojskowej pułkownika Zbigniewa Rzepy dotyczy on "uszczegółowienia wyników badań urządzeń TAWS oraz FMS przeprowadzonych w siedzibie ich producenta w Redmond przy udziale przedstawicieli MAK oraz akredytowanego przy MAK polskiego przedstawiciela oraz przedstawiciela Narodowej Rady Bezpieczeństwa Transportu".
W rozmowie z rp.pl powiedział, że nie może zdradzić więcej szczegółów na ten temat. Stwierdził jedynie, że śledczy nie mogli zwrócić się bezpośrednio do producenta, stąd decyzja o skierowaniu wniosku.Jeszcze w 2010 r. przedstawiciel MAK i polski ekspert udali się do Stanów Zjednoczonych, by wspólnie ze specjalistami amerykańskimi zbadać m.in. system ostrzegania przed zderzeniem z ziemią TAWS z samolotu Tu-154M w amerykańskiej firmie, która go wyprodukowała. Jak wówczas informowano, badania wykazały, że system TAWS był sprawny.
- Firma Universal Avionics w materiałach z odczytu systemu TAWS i FMS wskazała, że zapisy są nieporównanie obszerniejsze i zawierają dużo więcej informacji niż dane, o które wnioskował MAK - mówi rp.pl Antoni Macierewicz (PiS), który kieruje parlamentarnym zespołem, który bada katastrofę. W swoim raporcie firma informuje, że systemy zapisały informacje dotyczące awarii i miejsc, w których nastąpiły. Producent zadeklarował, że przekaże te odczyty, gdy wpłynie do niego formalny wniosek.
- Analizy dokonane przez prof. Kazimierza Nowaczyka (jednego z ekspertów zespołu - red.) wskazują, że amerykańskie systemy zapisały co najmniej 13 awarii. Wiemy, że pół sekundy przed miejscem gdzie jest brzoza rozpoczęła się awaria silników - mówi Macierewicz i dodaje, że jego zespół wielokrotnie wnioskował do śledczych, by ci zwrócili się o poszerzenie raportu Universal Avionics.
Jego zdaniem "jest duża różnica pomiędzy wiedzą, którą prokuratura rzeczywiście posiada i tym co przedstawia publicznie". - NPW ma świadomość, że skrzydło nie zostało złamane przez brzozę - ocenia poseł PiS.