To niepokojąca wiadomość dla tej działającej od 1931 roku placówki, która od ponad 40 lat ma siedzibę w centrum miasta, w miejscu dawnego przystanku Warszawa Główna.
Wyrok sądu nie jest jednak prawomocny. W najbliższych dniach muzeum i Samorząd Województwa Mazowieckiego, który sprawuje pieczę nad placówką, złożą odwołanie od postanowienia sądu. Samorządu jednak nie stać na kupno działki, w przypadku konieczności wyprowadzki część eksponatów może ulec zniszczeniu lub rozproszeniu – uważają przedstawiciele muzeum.
Muzeum Kolejnictwa od trzech lat boryka się ze skomplikowaną sytuacją dotyczącą swojej lokalizacji. Od 1999 roku jest ono prowadzone przez Samorząd Województwa Mazowieckiego.
W chwili przejęcia muzeum działało na mocy umowy zawartej w 1994 r. pomiędzy ministrem transportu a dyrektorem generalnym PKP, dotyczącej prowadzenia wspólnej placówki pod nazwą Muzeum Kolejnictwa. Na mocy tej umowy instytucja korzystała z nieruchomości przekazanych nieodpłatnie do użytkowania. W skład muzeum wchodziły : budynek dawnego Dworca Głównego w Warszawie, tereny w Sochaczewie, Gryficach i w Jeleniej Górze. Obecnie Muzeum Kolejnictwa zajmuje nieruchomości w Warszawie przy ul. Towarowej oraz w Sochaczewie, gdzie znajduje się jego oddział – obie użytkowane na podstawie umowy użyczenia zawartej w 1996 r. na czas nieokreślony pomiędzy Centralną Dyrekcją Okręgową Kolei Państwowych w Warszawie a muzeum.
Sytuacja muzeum skomplikowała się, gdy w lipcu 2009 r. PKP S.A. złożyły oświadczenie o wypowiedzeniu muzeum umowy użyczenia terenu przy ul. Towarowej. Muzeum zakwestionowało dopuszczalność takiego wypowiedzenia. Jego przedstawiciele uważali, że opuszczenie przez muzeum obecnej lokalizacji przy ul. Towarowej 1 uzależnione musi być od zapewnienia placówce nowej lokalizacji.