Choć liczba funkcji, jakie może pełnić smartfon dzięki dedykowanym aplikacjom jest niemal nieskończona, nadal główną czynnością, jaką z jego pomocą wykonujemy, są połączenia telefoniczne. Z opcji tej najczęściej korzysta ponad 40 proc. respondentów. Drugą najczęściej wskazywaną w sondażu czynnością jest wysyłanie SMS-ów - do tego celu swojego smartfona wykorzystuje najczęściej niemal jedna czwarta badanych (24,1 proc.). Znacznie mniejszą popularnością cieszą się wśród Polaków MMS-y – wysyła je regularnie jedynie 3 proc. ankietowanych. Niemal co piąty badany (19 proc.) swojego smartfona używa najcześciej do korzystania z mediów społecznościowych (np. Facebook, Twitter, etc.). Ponad 12 proc. obiera lub wysyła pocztę e-mail, a niewiele mniej (11 proc.) korzysta ze smartfona jako nawigacji GSP i do sprawdzania map. Co dziesiąty badany (10,7 proc.) gra na telefonie. Niemal taki sam odsetek (10 proc.) odwiedza regularnie mobilne wersje portali informacyjnych.
Najmłodsi respondenci (18-24 lata), oprócz wykonywania połączeń i wysyłania SMS-ów, zdecydowanie chętniej niż przedstawiciele pozostałych grup wiekowych korzystają za pomocą smartfona z mediów społecznościowych (ponad 47 proc.). Tymczasem wśród osób w wieku 25-34 lata odsetek ten wynosi już tylko niecałe 26 proc. Młodsi chętniej niż starsze pokolenie wykorzystują również smartfony do gier (39 proc.). Starsi ankietowani (35-44 lata) częściej niż pozostałe grupy odbierają lub wysyłają w ten sposób pocztę e-mail (ponad 22 proc.) oraz robią zdjęcia (niecałe 29 proc.). Najstarsi respondenci, nawet jeśli posiadają smartfona, wykorzystują go przede wszystkim do wykonywania połączeń telefonicznych (ponad 12 proc.), czytania mobilnych wersji portali informacyjnych (7,5 proc.) i wysyłania SMS-ów (6 proc).
Tablet - narzędzie pracy i rozrywki
Deutsche Bank zbadał również, jakie czynności są najbardziej popularne wśród użytkowników tabletów. Okazuje się, że tych urządzeń używamy przede wszystkim do prowadzenia aktywności w mediach społecznościowych (ponad 13 proc.). Drugą najchętniej wskazywaną aktywnością jest korzystanie z gier (12,5 proc.), a następnie czytanie mobilnych wersji portali informacyjnych (10 proc.). Zaledwie niecałe 4 proc. badanych używa tabletu głównie do czytania prasy lub e-booków. Ponad 9 proc. ankietowanych najczęściej wykorzystuje tablet do odbierania i wysyłania poczty e-mail. Filmy na tablecie ogląda 6,5 proc. badanych, a zdjęcia robi za pomocą tego urządzenia niecałe 5 proc. respondentów. Niewiele mniejszy odsetek (4 proc.) słucha przez tablet muzyki lub radia.