Nie jest to zaszyfrowana wiadomość, ale fragment gry „Stara Praga – wielki początek” stworzonej przez Praski Punkt Informacyjny InfoPraga. – Chcieliśmy przez zabawę zareklamować dzielnicę – mówi Anna Owsiany, dyrektor InfoPraga.

Bronek – bohater, w którego wciela się gracz – ma za zadanie znaleźć brylantynę dla wuja. Poszukując jej, trafia do znanych praskich miejsc, na przykład na bazar Różyckiego czy do najstarszej zajezdni tramwajowej w Warszawie przy ul. Kawęczyńskiej.

– Wszędzie ma do rozwiązania jakieś zadanie. By skończyć grę, nie musi mieć wiedzy o dzielnicy, tylko trochę się postarać i pokombinować. To gra na myślenie – tłumaczy.

Łamigłówka ma walory edukacyjne. – Na każdej planszy pojawia się czarny kot, który informuje, w jakim miejscu się znajdujemy, sypie ciekawostkami. W ten sposób gracz dowiaduje się czegoś o dzielnicy – podkreśla Anna Owsiany. Kot przypomina na przykład, że kiedyś w zajezdni na Kawęczyńskiej garażował specjalny wagon „żłobek”, którym podróżowali rodzice z małymi dziećmi. Opowiada też o historii ulicy Targowej.

Niemałą rolę w tworzeniu łamigłówki odegrali najmłodsi mieszkańcy Pragi. – Projekt i scenariusz gry powstawał na podstawie konsultacji z dziećmi i młodzieżą. Pytaliśmy, czego oczekują od gry, i stosowaliśmy się do tych wskazówek – opowiada.

Gra powstała po blisko półrocznej pracy. – Najdłużej trwało zsynchronizowanie zegara w grze z czasem rzeczywistym. Zajęło to cztery dni – mówi Owsiany. Teraz planuje rozbudowywać grę: – Chcielibyśmy, by pojawiało się w niej więcej atrakcyjnych miejsc, na przykład Fabryka Trzciny czy Wedel. Jesteśmy otwarci na sugestie.

Czy to dobra forma promocji, zapytaliśmy varsavianistę Lecha Królikowskiego.

– Każda forma jest dobra. Moim zdaniem nie ma jednak czego promować. Na Pradze wiele budynków jest w opłakanym stanie, a poza tym jest niebezpiecznie. Najpierw trzeba to naprawić, a potem brać się za reklamę – uważa.

Według dr. Mirosława Filiciaka, medioznawcy ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej, gra spodoba się przede wszystkim młodym. – Podobne gry będą w przyszłości wykorzystywane w edukacji – twierdzi. – Tak jest już w USA, gdzie powstanie szkoła wykorzystująca gry jako główne narzędzie edukacyjne.

Autopromocja
ORZEŁ INNOWACJI

Ogłoszenie wyników konkursu już 28 września

Dowiedz się więcej

InfoPraga chce premiować osoby, które przejdą całą grę. Na nagrodę-niespodziankę ma szansę każdy, kto do 15 listopada odpowie, gdzie jest brylantyna. Rozwiązanie należy przesłać na adres: infopraga@infopraga.com.pl (z dopiskiem: B).