Destrukcja i miłość

Natalia Sołtysik, studentka Akademii Teatralnej, na swój reżyserski dyplom wybrała jednoaktówki Yukio Mishimy zebrane pod wspólnym tytułem „Szafa”. Premierę zaplanowano w sobotę w Teatrze Współczesnym.

Publikacja: 27.12.2007 14:54

Destrukcja i miłość

Foto: Teatr Współczesny

Dawno temu widziałam inscenizację Wajdy. Już wtedy poetyka tekstów Mishimy przypadła mi do gustu – mówi reżyser Natalia Sołtysik. – Pomyślałam o nich ponownie, szukając tematu na spektakl dyplomowy.Z ośmiu napisanych przez Yukio Mishimę jednoaktówek w Teatrze Współczesnym zobaczyć można będzie trzy. Wszystkie opowiadają o niewygasłych uczuciach i niekończącym się głodzie miłości. Potrzeba bycia kochanym powoduje, że zadawanie bólu innym i sobie staje się sensem istnienia bohaterów. W „Pani Aoi” mężczyzna czuwający przy łóżku chorej żony nawiedzany jest przez dawną miłość. W „Wachlarzu” kobieta nie może się pogodzić ze stratą narzeczonego. A „Szafa” kryje tajemnicę pary kochanków. – Z tych tekstów bije smutek, pesymizm i tęsknota za tym, co się skończyło, rodzaj niezgody na przemijanie – dodaje Sołtysik. – Bohaterowie ze strachu przed samotnością uciekają w drapieżne, destrukcyjne relacje. Obsesyjnie boją się przestać być potrzebni i pożądani przez drugiego człowieka.

Yukio Mishmia inspiracji dla swojej twórczości dramaturgicznej szukał w tradycyjnym japońskim teatrze no. W warszawskiej inscenizacji postaci nie będą co prawda występować w kimonach, ale odniesień, symboli nawiązujących do kultury Kraju Kwitnącej Wiśni nie zabraknie.

– Chciałabym, żeby to przedstawienie miało uniwersalne przesłanie. Akcja rozgrywa się poza czasem. Trudno rozdzielić prawdę, rzeczywistość i marzenia – dodaje Sołtysik. – Z drugiej strony spektakl jest silnie osadzony w japońskiej filozofii i sposobie myślenia. Wartością nie jest spełnienie, lecz dążenie do niego. Umieranie to element cyklu życia, coś naturalnego i pięknego.

Yukio Mishima to jeden z najciekawszych twórców japońskiej kultury XX wieku.

Urodził się w 1925 roku w rodzinie wysokiego urzędnika państwowego. Ukończył wydział prawa Cesarskiego Uniwersytetu Tokijskiego. Krótko pracował w ministerstwie finansów, ale jego przeznaczeniem okazało się pisarstwo.

Debiutował w roku 1941 jako nowelista. Na teatralnych scenach całego świata chętnie wystawiane są jego jednoaktówki łączące kulturę Zachodu i tradycyjny teatr no.

Yukio Mishima zmarł w 1970 roku, popełniając rytualne samobójstwo – seppuku – na znak protestu przeciwko powojennej polityce Japonii.

„Szafa” Yukio Mishimy, reż. Natalia Sołtysik, wyk. Aleksandra Bożek, Maria Mamona, Błażej Wójcik

Teatr Współczesny, ul. Mokotowska 13, tel. 022 825 29 79, premiera: 29-30.12, godz. 19; spektakl: 31.12 godz. 19

Wydarzenia
Bezczeszczono zwłoki w lasach katyńskich
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
GoWork.pl - praca to nie wszystko, co ma nam do zaoferowania!
Wydarzenia
100 sztafet w Biegu po Nowe Życie ponownie dla donacji i transplantacji! 25. edycja pod patronatem honorowym Ministra Zdrowia Izabeli Leszczyny.
Wydarzenia
Marzyłem, aby nie przegrać
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Materiał Promocyjny
4 letnie festiwale dla fanów elektro i rapu - musisz tam być!