Wymóg posiadania całodobowego lądowiska przy SOR określa rozporządzenie ministra zdrowia z 2007 r. Zapisano w nim, że czas transportu osób w ciężkim stanie może wynosić maksymalnie pięć minut od wylądowania śmigłowca. Lądowisko takie musi mieć też akredytację Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC).
– W Warszawie jako jedyny spełnia te wymagania Szpital AM przy ul. Banacha (lądowisko na parkingu), choć nie ma SOR – alarmuje Małgorzata Pasek, ekspert lotniczy.
W Poznaniu przy szpitalach z SOR nie ma żadnego lądowiska, które miałoby akredytację ULC. Np. na lądowisku dla śmigłowców przy Szpitalu Wojewódzkim przy ul. Lutyckiej nie można lądować w nocy. – Szpital stara się o dofinansowanie na modernizację lądowiska z funduszu unijnego – mówi Krystyna Poślednia, wicemarszałek Wielkopolski. W Warszawie śmigłowce LPR lądują w parkach, na ulicy lub parkingu. Chodzi bowiem o to, by śmigłowiec z ciężko chorym pacjentem dotarł jak najbliżej SOR.
Jerzy Karpiński, szef Pomorskiego Centrum Zdrowia Publicznego, zapewnia, że na Pomorzu powstaje kilka nocnych lądowisk. – Nowoczesne śmigłowce bez lotnisk to takie „koło bez roweru” – ubolewa. Piotr Olechno, rzecznik ministerstwa zdrowia, podkreśla, że budowa lądowisk to długi proces. – Za budowę lądowisk odpowiadają szpitale i samorządy. My finansowaliśmy zakup śmigłowców i ogłaszaliśmy konkursy na budowę lądowisk – mówi.
LPR alarmuje: lądowisk jest za mało. Dlatego nocne dyżury, jakie mają się zacząć w 2011 r., obejmą tylko Warszawę i Wrocław. – Te miasta mają całodobowe lądowiska, dostały już helikoptery a piloci szkolą się w lataniu nocą – argumentuje Justyna Sochacka.
Eksperci twierdzą, że wyjściem byłyby tzw. lądowiska wyniesione – na dachach wysokich budynków. W Warszawie nie ma ani jednego takiego miejsca z akredytacją ULC. – Powodem są archaiczne rozporządzenia zakazujące wlotu nad zwartą zabudowę miejską w locie poniżej ok. 2,3 tys. m n. p. m., choć nie dotyczy to statków powietrznych wykorzystujących Okęcie – tłumaczy Pasek. Jedyne lądowisko wojskowe znajduje się na dachu BBN i dopiero będzie wyposażane w system nawigacji świetlnej.