Wpływ nowych technologii na uczeni

W nauczaniu wciąż najważniejsze pozostaje to, co jest jego treścią – mówi ekspert zajmujący się wykorzystaniem technologii w edukacji

Publikacja: 02.12.2011 20:22

Jaki jest wpływ nowych  technologii na uczenie?

James G. Ptaszynski,  dyrektor z Microsoft:

Potencjalny czy rzeczywisty? To zasadnicze pytanie. Dlatego, że potencjał nowych technologii jest ogromny. Na co dzień korzystamy z nich bardzo często, np. używamy Twittera, Facebooka. Ale nie wykorzystujemy możliwości, jakie dają nowe technologie systemowo, nie włączamy ich do programów nauczania.

Mamy w szkole uczyć, jak korzystać z Facebooka?

Nie musimy tego robić. Uczniowie wiedzą, jak z niego korzystać. To, co powinniśmy robić, to włączać technologie do procesu nauczania.

Jeśli np. nauczyciel chce rozwijać u uczniów krytyczne myślenie, to może to zrobić za pomocą portalu społecznościowego.

Jak?

Największą zaletą jest możliwość prowadzenia dyskusji w zasadzie bez czasowego  limitu. Nauczycielowi łatwiej jest spersonalizować kształcenie, bo może zauważyć słabość czyichś argumentów i zwracać się bezpośrednio do osoby, która ich użyła.

To ważne, bo w edukacji odchodzi się od dawania po prostu wykładów na rzecz definiowania problemów,  które uczniowie muszą sami rozwiązywać.

Mamy też możliwość przechowywania w Internecie nagrań z zajęć. Korzyść z tego jest taka, że jeśli uczniowie  albo studenci czegoś nie rozumieją, to mogą zajęcia odtworzyć.

Zmienia się też rola nauczyciela. Nie musi już przekazywać wiedzy, którą uczniowie znajdą w sieci. Czy jest przez to mniej potrzebny?

Wielu nauczycieli tak może myśleć, ale zupełnie niepotrzebnie. Wciąż to nauczyciel musi zdefiniować obszar wiedzy i umiejętności, jakie ma zdobyć uczeń. Kiedy ja byłem studentem, cała wiedza była w bibliotece. Można założyć, że w bibliotece w 100 proc. znajdziemy wiarygodne informacje, z Internetem tak nie jest i uczniowie potrzebują nauczyciela, który wskaże im, co jest wartościowe.

Jak wprowadzać nowe technologie do szkół?

Nieraz widzę, jak różne  instytucje wydają naprawdę duże pieniądze na zakup  nowoczesnych komputerów, by wyposażyć w nie każdego ucznia. Ale kiedy pytam, co teraz będą robić z tymi komputerami, żeby poprawić nauczanie, to nie pada satysfakcjonująca odpowiedź. Oczywiście, dostęp do komputera jest bardzo ważny. Ale trzeba zacząć od zastanowienia się, jakie korzyści w przyszłości i jakie efekty uczenia chcemy osiągnąć,  jakie mamy problemy i możliwości. Potem zastanowić się, jak technologie mogą nam  pomóc. Inaczej nowoczesne komputery będą tylko zabawką. Dzięki nowym technologiom można osiągnąć wiele, ale nie wszystkie cele da się zrealizować tylko dlatego, że się ich używa. W nauczaniu wciąż pozostaje najważniejsze to, co jest jego treścią.

rozmawiała Renata Czeladko

James G. Ptaszynski zajmuje się wykorzystaniem nowych technologii na uczelniach, ekspert szczytu World Innovation Summit for Education 2011 w Katarze (WISE), poświęconego m.in. nowym technologiom w edukacji

Jaki jest wpływ nowych  technologii na uczenie?

James G. Ptaszynski,  dyrektor z Microsoft:

Pozostało 97% artykułu
Wydarzenia
Bezczeszczono zwłoki w lasach katyńskich
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
GoWork.pl - praca to nie wszystko, co ma nam do zaoferowania!
Wydarzenia
100 sztafet w Biegu po Nowe Życie ponownie dla donacji i transplantacji! 25. edycja pod patronatem honorowym Ministra Zdrowia Izabeli Leszczyny.
Wydarzenia
Marzyłem, aby nie przegrać
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Materiał Promocyjny
4 letnie festiwale dla fanów elektro i rapu - musisz tam być!