Jak wprowadzać nowe technologie do szkół?
Nieraz widzę, jak różne instytucje wydają naprawdę duże pieniądze na zakup nowoczesnych komputerów, by wyposażyć w nie każdego ucznia. Ale kiedy pytam, co teraz będą robić z tymi komputerami, żeby poprawić nauczanie, to nie pada satysfakcjonująca odpowiedź. Oczywiście, dostęp do komputera jest bardzo ważny. Ale trzeba zacząć od zastanowienia się, jakie korzyści w przyszłości i jakie efekty uczenia chcemy osiągnąć, jakie mamy problemy i możliwości. Potem zastanowić się, jak technologie mogą nam pomóc. Inaczej nowoczesne komputery będą tylko zabawką. Dzięki nowym technologiom można osiągnąć wiele, ale nie wszystkie cele da się zrealizować tylko dlatego, że się ich używa. W nauczaniu wciąż pozostaje najważniejsze to, co jest jego treścią.
rozmawiała Renata Czeladko
James G. Ptaszynski zajmuje się wykorzystaniem nowych technologii na uczelniach, ekspert szczytu World Innovation Summit for Education 2011 w Katarze (WISE), poświęconego m.in. nowym technologiom w edukacji