Azja, kontynent nieznany

Maria Pomianowska o fascynacji Europejczyków orientem i o festiwalu Skrzyżowanie Kultur

Aktualizacja: 14.09.2012 10:02 Publikacja: 14.09.2012 09:12

Warszawskie Skrzyżowanie Kultur

Warszawskie Skrzyżowanie Kultur

Foto: Materiały Promocyjne

Dlaczego muzyka Azji tak nas fascynuje?

Maria Pomianowska:

Siedzę w niej od dziecka, gdy zauroczyła mnie z pewnej radiostacji, którą złapałam przypadkowo na domowym radioodbiorniku. Odtąd moja edukacja muzyczna rozwijała się dwutorowo. W szkole uczyłam się grać na wiolonczeli, po lekcjach słuchałam arabskich melizmatów. To było typowe, nasza fascynacja Azją ma początkowo trochę irracjonalny charakter. Czujemy, że dotykamy czegoś tajemniczego.

Skrzyżowanie Kultur od 23 września

Pani jednak postanowiła pójść dalej i tę tajemnicę zgłębić.

W latach 80. zaczęłam poznawać Indie, co zajęło prawie dekadę i spowodowało przełom w moim życiu. Zrozumiałam, że Azja niesłychanie nas, Europejczyków, inspirowała. Niemal wszystkie instrumenty muzyczne – te bardziej złożone, będące wytworem myśli człowieka – pochodzą stamtąd. Ojczyzną instrumentów smyczkowych jest Azja Centralna, między Amu-darią i Syr-darią, gdzie w X–XIII w. wytwarzano najlepsze łuki. Cymbały, czyli prototyp fortepianu, narodziły się na terenach Iranu i Kurdystanu. Gitara, lub szerzej instrumenty szarpane, także powstały w tych rejonach. Azja to kontynent o ogromnym znaczeniu dla dziedzictwa świata.

Zobacz galerię zdjęć

A nie sądzi pani, że muzyka Azji pociąga nas, bo ma wymiar duchowy, którego pozbawiony jest komercyjny pop i współczesna muzyka poważna, nastawiona często wyłącznie na poszukiwania formalne?

Muzyka ma tam swoją filozofię i to w każdym regionie: w Indiach, na Dalekim Wschodzie, w Azji Centralnej. Jest ludziom potrzebna jak woda czy powietrze, wszyscy z nią obcują. Każdy dźwięk jest ważny, bo muzyka odróżnia nas od zwierząt i stanowi o cywilizacyjnym rozwoju. Podczas pierwszej wizyty w Indiach w sklepie z instrumentami sprzedawca zapytał mnie nagle: „Czy pani wie, że muzyka to nasz sposób komunikacji z Bogiem?". I zrobił cały wykład. Wtedy nie rozumiałam, dziś wiem, że muzyka w Azji jest środkiem porozumiewania między światem materialnym a duchowym. Takiego podejścia nam, Europejczykom, bardzo brakuje.

Jesteśmy ograniczeni formą?

Nie mamy umiejętności improwizacji melodycznej. Nie uczy tego szkoła muzyczna, a w całej Azji jest ona niesłychanie rozwinięta i przekazywana kolejnym pokoleniom. Dlaczego? Bo tam muzyka zawsze jest kreacją, dzięki temu każdy wypowiada siebie. W naszej kulturze – od muzyki ludowej po rock – improwizacja odgrywa marginalną rolę.

My kreację bardziej dziś utożsamiamy z lansowaniem siebie, w kulturze azjatyckiej służy ona wewnętrznemu wzbogaceniu.

To akt psychologiczny. Myślę, że ważne jest również to, iż dzięki temu ludzie Azji wzmacniają poczucie własnej wartości.

Artyści Dalekiego Wschodu jednak nie improwizują.

W Chinach czy Japonii muzyka jest szalenie skodyfikowana, wszystko zostało przed wiekami zaplanowane do tego stopnia, że często nie wolno było zmienić nawet jednej nuty. Kiedy jeżdżę do Japonii na koncerty i gram improwizowane oberki, one przyjmowane są najgoręcej. Myślę, że zainteresowanie Japończyków i Chińczyków Chopinem, Bachem czy Mozartem wynika z faktu, że dla nich muzyka europejska jest pełna wolności.

Azja to wciąż kontynent nie w pełni przez nas odkryty. Czy dlatego na festiwal Skrzyżowanie Kultur zaprosiła pani artystów z Armenii, Azerbejdżanu lub Jakucji?

Choć już 30 lat jeżdżę, koncertuję, uczę się i kolekcjonuję, to jednak w zeszłym roku na festiwalu w Uzbekistanie, gdzie występowali artyści z 58 krajów, doznałam wstrząsu. Najwyższy światowy poziom prezentowali muzycy z Uzbekistanu, Turkmenii, Kazachstanu, Kirgistanu, Tadżykistanu, Azerbejdżanu. I to absolutnie wszyscy. Uświadomiłam sobie, że w Polsce nikt nie ma o tym pojęcia. Indie i Daleki Wschód już do nas dotarły, zwłaszcza że Japonia, Chiny czy Korea to kraje z dużym budżetem na promocję. Państwa Azji Centralnej nie mogą sobie na nią pozwolić, a to rejony fascynującego skrzyżowania kultur, tamtędy przed wiekami przebiegał jedwabny szlak. Na kulturę Azji Centralnej chętnie poświęciłabym przynajmniej dwie edycje festiwalu. Trzeba było jednak dokonać ostrego wyboru.

Sylwetka

Maria Pomianowska multiinstrumentalistka, wokalistka

Od 1984 r. prowadzi studia nad unikalnymi technikami gry na instrumentach Azji i Europy.  Wydała kilkanaście płyt, m.in. „Chopin na 5 kontynentach". Koncertuje i prowadzi warsztaty muzyczne  w wielu krajach. Dyrektor artystyczna festiwalu Skrzyżowanie Kultur.

Gwiazdy tegorocznego festiwalu

Warszawskie Skrzyżowanie Kultur zaliczane jest do najlepszych na świecie festiwali tzw. world music. Ósma edycja zatytułowana „Inspiracje: Orient" odbędzie się w dniach 23–29 września. Wystąpią: Alim Qasimov – mistrz tradycyjnej muzyki Azerbejdżanu, łączącej poezję z instrumentalną improwizacją, Jivan Gasparyan – wirtuoz ormiańskiego instrumentu duduku, Ayarkhaan (na zdjęciu z lewej) – grupa sięgająca do korzeni folku i szamańskiej mitologii Jakucji, Rustavi – słynny chór z Gruzji, al Kindi Ensemble – zespół muzyków arabskich Juliena Jalala Eddine Weissa, wirtuoza gry na cytrze, Ahn Sook-Sun – śpiewaczka pansori, klasycznego stylu wokalnego Korei, Ondekoza (na zdjęciu u góry) – słynna japońska grupa bębniarska, Titi Robin – muzyk łączący inspiracje z Maroka, Turcji, Indii i Francji, Raza Khan – śpiewak suficki ze świętego miasta Armisatr w Indiach, Boubacar Traoré – mistrz bluesa zmieszanego z muzyką arabską i afrykańską, Dobet Gnahoré – wokalistka z Wybrzeża Kości Słoniowej.

Dokładny program: www.festival.warszawa.pl

j.m.

Dlaczego muzyka Azji tak nas fascynuje?

Maria Pomianowska:

Pozostało 99% artykułu
Wydarzenia
Bezczeszczono zwłoki w lasach katyńskich
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
GoWork.pl - praca to nie wszystko, co ma nam do zaoferowania!
Wydarzenia
100 sztafet w Biegu po Nowe Życie ponownie dla donacji i transplantacji! 25. edycja pod patronatem honorowym Ministra Zdrowia Izabeli Leszczyny.
Wydarzenia
Marzyłem, aby nie przegrać
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Materiał Promocyjny
4 letnie festiwale dla fanów elektro i rapu - musisz tam być!