Polska może zyskać na zmianach w globalnych łańcuchach dostaw. Duże koncerny, chcąc dywersyfikować dostawców, mogą przenieść część produkcji z Chin do innych krajów, w tym także do Europy Środkowej.
Przychody z eksportu 60 prezentowanych przez nas firm wynoszą prawie 197 mld zł, co stanowi 19,4 proc. całego polskiego eksportu w 2019 r. Średni udział przychodów z eksportu w przychodach ogółem wynosi 60,3 proc. Najwięksi eksporterzy w Polsce to: PKN Orlen, Volkswagen Poznań i KGHM Polska Miedź.
Czołówka bez zmian
W 2019 r. wartość eksportu z Polski wyniosła 235,8 mld euro i wzrosła o 5,5 proc. w porównaniu z 2018 r. Głównym partnerem handlowym Polski pozostają Niemcy. W ubiegłym roku do Niemiec trafiły towary o wartości 65,1 mld euro. Udział Niemiec w eksporcie obniżył się o 0,6 pkt proc., do 27,6 proc.
Na drugim miejscu wśród państw, do których trafia najwięcej eksportu z Polski, znalazły się Czechy. Do naszego południowego sąsiada pojechały towary o wartości 14,4 mld euro, czyli łącznie 6,1 proc. polskiego eksportu. Trzecie miejsce zajmuje Wielka Brytania (14,1 mld euro oraz 6 proc.). W przypadku obu krajów eksport wzrósł o 1,3 pkt proc.
Największy polski eksporter, PKN Orlen, najczęściej wysyła swoje produkty do: Niemiec, Czech, Estonii, na Litwę i Łotwę. Samochody i komponenty produkowane w czterech fabrykach Volkswagena Poznań trafiają na rynki Niemiec, Czech i Węgier. Głównymi rynkami zbytu KGHM są zaś Kanada, USA i Chile.