W związku z wyzwaniami, jakie stają przed aglomeracjami w kontekście mobilności, potrzebne jest poszukiwanie rezerw przepustowości. Pomóc w tym mogą innowacyjne technologie. Coraz więcej rodzimych miast decyduje się więc na wdrożenie zaawansowanych systemów sterowania ruchem (tzw. ITS). Na takie cyfrowe rozwiązania usprawniające poruszanie się po mieście postawiły już m.in. Warszawa, Kraków czy Białystok, które poszły w ślady takich metropolii, jak Berlin, Londyn i Rzym.
Dariusz Obcowski, dyrektor pionu ITS w Siemens Polska, tłumaczy, że inwestycje w takie nowatorskie systemy informatyczne to dziś całkowicie naturalny trend. – Zastosowanie inteligentnych systemów poprawia bezpieczeństwo, zwiększa mobilność i usprawnia komunikację – tłumaczy.
Sterowanie sygnalizacją świetlną na 120 skrzyżowaniach, pierwszeństwo przejazdu dla autobusów, tablice informujące o utrudnieniach w ruchu, objazdach, wypadkach – to elementy nowego systemu, który Siemens zainstalował niedawno w Białymstoku. Nowoczesna technologia, która nieustannie monitoruje i analizuje natężenie ruchu, na bieżąco dostosowuje sygnalizację świetlną do warunków drogowych. Co więcej, informacje z systemu są publicznie dostępne w internecie, dzięki czemu mieszkańcy mogą w czasie rzeczywistym sprawdzić natężenie ruchu i odpowiednio zaplanować podróż. Systemem objęte jest całe miasto, w którym rozmieszczono detektory pojazdów i kamery automatycznego rozpoznawania tablic. Mierzą one m.in. czas przejazdu. Zaawansowane algorytmy na tej podstawie i dzięki analizie danych historycznych tworzą prognozy ruchu. Podobne technologie działają m.in. w Poznaniu i Rzeszowie. W 2017 r. w stolicy Podkarpacia zdecydowano się na rozbudowę istniejącego ITS przy współpracy z Siemensem. System jest niezwykle użyteczny dla pasażerów komunikacji miejskiej. Podróżni zyskują bowiem dostęp do informacji o stanie obciążenia sieci i ruchu pojazdów transportu zbiorowego. Dane przekazywane są też do systemu tablic informujących o zdarzeniach, np. zagrożeniach czy zalecanych objazdach. Tablice pojawiają się na przystankach, informując o rzeczywistym czasie przybycia pojazdu danej linii.
Nowoczesne ITS są na tyle smart (z ang. sprytne), że potrafią priorytetowo traktować tramwaje i autobusy, dostosowując pod nie sygnalizację świetlną. Zamiast więc stać na czerwonym, mogą przejeżdżać skrzyżowania, korzystając z tzw. zielonej fali. Ale ów spryt ITS jest wyjątkowy z innego powodu. Inteligentny algorytm nie zawsze preferuje pojazdy komunikacji; priorytet na skrzyżowaniach udzielany jest na podstawie rzeczywistych różnic w stosunku do rozkładu jazdy.
Problemy aglomeracji z mobilnością nie ograniczają się do ruchu ulicznego. Wyzwaniem jest też niewystarczająca liczba miejsc parkingowych i ruch ciężarowy. Poznań dzięki systemowi ITS może zatem zarządzać parkingami oraz monitorować transport ponadnormatywny (stacje ważenia pojazdów w ruchu). Nowoczesne technologie przekładają się ponadto na zużycie energii elektrycznej. Jednym z takich rozwiązań jest wprowadzona w 2016 r. przez Siemensa technologia 1 wata, która pozwala m.in. zmniejszyć zużycie energii w sygnalizatorach aż o 80 proc.