- Strona domaga się wyłączenia biegłego, z którym była dawniej w bliskich relacjach towarzyskich, ale obecnie jest w konflikcie. Czy do wyłączenia wystarcza uprawdopodobnienie, że biegły może być stronniczy w jej sprawie?
Tak.
W art. 84 § 1 kodeksu postępowania administracyjnego (dalej k.p.a.) przewidziano, że gdy w sprawie wymagane są wiadomości specjalne, organ może zwrócić się do biegłego lub biegłych o wydanie opinii. W wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 9 stycznia 2019 r. (sygn. I GSK 3363/18, LEX nr 2622851) zwrócono uwagę, że organ ma swobodę w korzystaniu z tego środka dowodowego, ale granice korzystania z tej swobody wyznacza zasada prawdy obiektywnej. Organ powinien wykorzystać omawiany środek w sprawie o zawiłym stanie faktycznym, który można wyjaśnić dopiero, gdy dysponuje się specjalnymi wiadomościami. Rozstrzygnięcie sprawy wymaga wiadomości specjalnych, jeżeli przy jej rozpoznaniu wyłoni się zagadnienie mające znaczenie, którego wyjaśnienie przekracza zakres wiadomości i doświadczenia życiowego osób mających wykształcenie ogólne i nie jest możliwe bez posiadania wiadomości specjalnych.
Czytaj także: Gdy organ prowadzący postępowanie administracyjne korzysta z pomocy prawnej
Organ prowadzący postępowanie nie może wkraczać w merytoryczną treść opinii biegłego. Jego obowiązkiem jest jednak ocena tego dowodu, to jest sprawdzenie czy stanowisko biegłego nie pozostaje w sprzeczności z innymi ustaleniami uzyskanymi w toku postępowania (por. np. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z 18 grudnia 2018 r., sygn. II SA/Rz 135/18, LEX nr 2611509).