Sytuacje, w których istnieje możliwość wznowienia postępowania zakończonego ostateczną decyzją administracyjną, zostały w sposób wyczerpujący określone w kodeksie postępowania administracyjnego.
Z tych względów nie ma praktycznych możliwości rozszerzania podstaw umożliwiających weryfikację decyzji wydanej w tym trybie. Oceniając kodeksowe rygory i przesłanki wznowienia, należy podkreślić, że omawiana weryfikacja jest możliwa w sytuacji, gdy okaże się, że wydana przez organ ostateczna decyzja administracyjna jest dotknięta tak poważną wadą, że nie może funkcjonować w obrocie prawnym, jak również powodować skutków dla stron postępowania.
Przesłanki wznowienia
Wznowienie postępowania dotyczy przede wszystkim sytuacji, w których dowody będące podstawą ostatecznego rozstrzygnięcia okazały się fałszywe (np. strona przedstawiła organowi administracji publicznej podrobione dokumenty); decyzja została wydana w wyniku przestępstwa (np. urzędnik podejmujący decyzję przyjął łapówkę).
Podstawą wznowienia postępowania jest także sytuacja, w której decyzja została wydana przez pracownika lub organ administracji publicznej, który podlega wyłączeniu z mocy prawa (np. gdy pracownik był stroną postępowania czy wydał decyzję w swojej sprawie). Przeszkoda do wydania ostatecznego rozstrzygnięcia, a jednocześnie podstawa do wznowienia istnieje również wtedy, gdy strona bez własnej winy nie brała udziału w postępowaniu (np. nie doręczano jej pism urzędowych lub też wysyłano je pod błędny adres).
Wznowienie postępowania będzie również konieczne, gdy wyjdą na jaw istotne dla sprawy nowe okoliczności faktyczne lub nowe dowody istniejące w dniu wydania decyzji, nieznane organowi, który wydał decyzję. W tym przypadku nowe okoliczności muszą istnieć już w dniu wydania weryfikowanej decyzji.