Zmiany w korespondencji z ZUS. Mają związek z E-doręczeniami

ZUS poinformował o wprowadzeniu zmian w zakresie doręczania pism do klientów, którzy mają profil na portalu PUE/eZUS. Mają one związek z wprowadzonym od 1 stycznia 2025 roku systemem e-Doręczeń.

Publikacja: 26.01.2025 12:45

PUE ZUS zmienia się w eZUS

PUE ZUS zmienia się w eZUS

Foto: Adobe Stock

mat

Od 1 stycznia br. wszedł obowiązek korzystania z e-Doręczeń przez podmioty publiczne (m.in. ZUS, NFZ, samorządy, urzędy skarbowe) wskazane w ustawie oraz zawody zaufania publicznego, czyli: adwokaci, radcy prawni, doradcy podatkowi, doradcy restrukturyzacyjni, notariusze oraz rzecznicy patentowi. System ma zastąpić tradycyjne papierowe awizo i doręczenia listów poleconych za potwierdzeniem odbioru.

W najnowszym komunikacie Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, iż od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE/eZUS udostępniono funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Czytaj więcej

E-doręczenia opóźnione. Poczta Polska: to przez nadawców i adresatów

Pismo z ZUS na e-Doręczniach

Jak wyjaśniono, klientom, którzy mają profil na portalu PUE/eZUS i jednocześnie adres do doręczeń elektronicznych wpisany do bazy adresów elektronicznych, ZUS przekazuje pisma wymagające potwierdzenia nadania lub odbioru na adres do doręczeń elektronicznych. Po doręczeniu pisma na e-Doręczenia pismo jest przekazywane również na profil klienta na portalu PUE/ZUS.

Pisma, które są przekazywane na adres do doręczeń elektronicznych, na portalu PUE/eZUS zostaną umieszczone w skrzynce odbiorczej, na liście dokumentów odebranych. Są one oznaczone jako: pismo z ZUS na e-Doręczniach.

Jednoczenie zmieniły się zasady dostępu do pism kierowanych do klientów, którzy nie mają adresu do doręczeń elektronicznych i jednocześnie umocowali pełnomocnika albo kilku pełnomocników do załatwiania spraw za pośrednictwem portalu PUE/eZUS.

„W przypadku gdy klient (mocodawca) ma pełnomocnika, kierowane do niego pisma, które wymagają podpisania Urzędowego Potwierdzenia Odbioru (UPO), są przekazywane do odbioru na profil pełnomocnika. Dopiero po odbiorze pisma przez pełnomocnika (po podpisaniu UPO), jest ono prezentowane na portalu PUE/eZUS na profilu klienta (mocodawcy)” - wyjaśniono w komunikacie.

Jak dodano, pisma, które nie wymagają potwierdzenia odbioru (podpisania UPO) - tak jak dotychczas - prezentowane są na portalu PUE/eZUS w skrzynce odbiorczej, na liście dokumentów odebranych, zarówno u klienta (mocodawcy), jak i u pełnomocnika.

Czytaj więcej

List z urzędu on-line. Co, jeśli nie mamy aktywnej skrzynki do e-Doręczeń?

Od 1 stycznia br. wszedł obowiązek korzystania z e-Doręczeń przez podmioty publiczne (m.in. ZUS, NFZ, samorządy, urzędy skarbowe) wskazane w ustawie oraz zawody zaufania publicznego, czyli: adwokaci, radcy prawni, doradcy podatkowi, doradcy restrukturyzacyjni, notariusze oraz rzecznicy patentowi. System ma zastąpić tradycyjne papierowe awizo i doręczenia listów poleconych za potwierdzeniem odbioru.

W najnowszym komunikacie Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, iż od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE/eZUS udostępniono funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Podatki
Zmiany w uldze na termomodernizację. Podatnicy dostali tylko kilka dni
W sądzie i w urzędzie
Jest projekt ustawy frankowej. Czy przyspieszy spory frankowiczów z bankami?
Praca, Emerytury i renty
Nowe terminy wypłat emerytur w lutym 2025. Zmiany w harmonogramie
Praca, Emerytury i renty
Zbliża się wypłata 13. emerytury. Ile wyniesie w 2025 roku?
Prawo w Polsce
Kto może wejść do twojego domu? I czy musi mieć nakaz?