Choć tzw. milczące załatwienie sprawy administracyjnej obowiązuje zaledwie od kilku lat, doczekało się bogatego orzecznictwa sądowego. Podkreśla się w nim, że jest to potrzebne i pożyteczne rozwiązanie, ale wywołuje wiele wątpliwości. Zwłaszcza w przypadkach, w jakich nie jest dopuszczalne uznanie, że sprawa została załatwiona milcząco.
W wyroku z 3 listopada 2020 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (IV SA/Wa 1365/20) podkreślił, że instytucja milczącego załatwienia sprawy, zwana też fikcją pozytywnego rozstrzygnięcia sprawy, jest bardzo korzystna dla strony wnoszącej o rozstrzygnięcie. Sprawa może być jednak załatwiona milcząco tylko wówczas, gdy przepis szczególny tak stanowi. Regulacja wprowadzona do k.p.a. ma więc charakter pomocniczy i ramowy, uzupełniający przepisy szczególne. Żeby znalazła zastosowanie, musi istnieć przepis szczególny, który będzie tak stanowił.
Czytaj więcej
Milczące załatwienie sprawy administracyjnej to stosunkowo nowa instytucja. Obowiązuje od kilku l...
WSA podkreślił, że przepisy wprost wykluczają możliwość stosowania milczącego załatwienia sprawy w postępowaniach odwoławczych oraz w sprawach wszczętych w trybach nadzwyczajnych, np. przy uchylaniu, zmianie i stwierdzeniu nieważności. Milczące załatwienie sprawy może być wykorzystane jedynie przed organem pierwszej instancji w postępowaniu zwyczajnym, o ile przepis szczególny na to zezwala.
W wyroku z 11 grudnia 2020 r. Naczelny Sąd Administracyjny (II OSK 2615/20) jasno wskazał, że wejście w życie 1 czerwca 2017 r. nowelizacji wprowadzającej instytucję milczącego załatwienia sprawy wywołuje spore wątpliwości w odniesieniu do poszczególnych przepisów prawa materialnego. I jako taka stanowi ona zagadnienie tyleż interesujące, ileż problematyczne. Ostatecznie NSA uznał, że z art. 71 prawa budowlanego, regulującego instytucję zgłoszenia zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego, nie wynika, że jest jednym z typowych przykładów milczącego załatwienia sprawy.