Reklama

Odpowiedź na skargę w imieniu RPO może podpisać pracownik merytoryczny

Pracownicy merytoryczni Biura Rzecznika Praw Obywatelskich mogą podpisywać odpowiedzi na skargi w imieniu rzecznika.

Publikacja: 19.02.2013 07:54

Do rzecznika praw obywatelskich napływa rocznie  prawie 60 tys. skarg, które są załatwiane w różnej formie. Zawsze jednak ich adresaci otrzymują odpowiedź.

Stanisława P. nie zadowoliła jednak odpowiedź na skargę. Powołując się na ustawę o dostępie do informacji publicznej, zażądał informacji, czy podpisana pod odpowiedzią Elżbieta R., główny specjalista w Biurze RPO, była do tego upoważniona przez rzecznika. Otrzymał wyjaśnienie, że zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o rzeczniku praw obywatelskich rzecznik wykonuje swoje zadania przy pomocy Biura RPO. Kompetencje pracowników wynikają z § 4 statutu Biura RPO, nadanego zarządzeniem rzecznika z 31 sierpnia 2011 r.

Wyjaśnienie nie zadowoliło pytającego. Uznał, że nie uzyskał żądanej informacji, i wystąpił do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ze skargą na bezczynność RPO (sygnatura akt: II SAB 433/12).

Wskazał m.in na art. 20 ust. 5 ustawy o rzeczniku praw obywatelskich, który przewiduje, że do zastępców rzecznika oraz pracowników Biura RPO stosuje się odpowiednio przepisy o pracownikach urzędów państwowych. Zgodnie zaś z art. 268a kodeksu postępowania administracyjnego organ administracji publicznej może w formie pisemnej upoważniać pracowników do załatwiania spraw w jego imieniu, w szczególności do wydawania decyzji administracyjnych, postanowień i zaświadczeń. Elżbieta R. powinna więc obligatoryjnie mieć odpowiednie pisemne upoważnienie. Z zarządzenia RPO z 30 października 2011 r. w sprawie regulaminu organizacyjnego biura dyrektora generalnego Biura RPO wynika zresztą, że prowadzony jest rejestr imiennych upoważnień i pełnomocnictw udzielonych pracownikom Biura RPO.

– To są pełnomocnictwa o charakterze cywilnoprawnym dla pracowników administracyjnych – wyjaśniła podczas rozprawy w WSA pełnomocniczka rzecznika. § 4 statutu, który przewiduje, że pracownicy merytoryczni Biura RPO działają z upoważnienia rzecznika i w jego imieniu, uprawnia ich do podpisywania odpowiedzi na skargę. Elżbieta R. jest pracownikiem merytorycznym. Nie musi więc mieć odrębnego pisemnego upoważnienia. Nie ma też zastosowania art. 268a k.p.a., gdyż rzecznik nie jest organem administracji państwowej.

Reklama
Reklama

Sąd uznał, że Stanisław P. dostał odpowiedź na swój wniosek. – Późniejsza korespondencja i skarga sprowadzają się do tego, że za pomocą skargi na bezczynność Stanisław P. próbuje wykazać, że uregulowania statutu Biura RPO są nieprawidłowe – powiedziała sędzia Olga Żurawska-Matusik. – Skarga na bezczynność nie pozwala jednak sądowi na ocenę tych uregulowań, a bezczynności nie było.

Wyrok jest nieprawomocny.

Do rzecznika praw obywatelskich napływa rocznie  prawie 60 tys. skarg, które są załatwiane w różnej formie. Zawsze jednak ich adresaci otrzymują odpowiedź.

Stanisława P. nie zadowoliła jednak odpowiedź na skargę. Powołując się na ustawę o dostępie do informacji publicznej, zażądał informacji, czy podpisana pod odpowiedzią Elżbieta R., główny specjalista w Biurze RPO, była do tego upoważniona przez rzecznika. Otrzymał wyjaśnienie, że zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o rzeczniku praw obywatelskich rzecznik wykonuje swoje zadania przy pomocy Biura RPO. Kompetencje pracowników wynikają z § 4 statutu Biura RPO, nadanego zarządzeniem rzecznika z 31 sierpnia 2011 r.

Reklama
Opinie Prawne
Jakub Sewerynik: O starszych braciach, czyli mury rosną
Nieruchomości
Można już składać wnioski o bon ciepłowniczy. Ile wynosi i komu przysługuje?
Służby mundurowe
W 2026 roku wojsko wezwie nawet 235 tys. osób. Kto jest na liście?
Samorząd
Na te zmiany czekają gminy i inwestorzy. Teraz ruch prezydenta
Materiał Promocyjny
Rynek europejski potrzebuje lepszych regulacji
Nieruchomości
Tomasz Lewandowski: Rząd chce oczyścić atmosferę wokół spółdzielni mieszkaniowych
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama