Wczoraj rząd przyjął uchwałę w sprawie przygotowania i wdrożenia „Obywatela".
Bez nowomowy
W ramach inicjatywy ruszy serwis informacyjny – portal obywatel.gov.pl. Na tej stronie znajdą się opisy najpopularniejszych usług, jakie administracja świadczy obywatelom. Każda usługa ma być przedstawiona w postaci karty informacyjnej i opisana w zrozumiały sposób. Będzie to internetowy przewodnik, z którego obywatele mają się dowiedzieć jak załatwić konkretną sprawę, jakie muszą zebrać w tym celu dokumenty, jakie obowiązują terminy i ewentualne koszty załatwienia sprawy oraz czy jest możliwość jej realizacji przez Internet.
Do końca lipca mają być opublikowane opisy 80 usług publicznych.
Inicjatywa „Obywatel" zawiera również zalecenia dotyczące komunikowania się administracji z obywatelami, którzy często nie mają wiedzy prawniczej i nie są w stanie samodzielnie analizować korespondencji otrzymywanej z urzędów. Zalecenia dotyczą właściwego reagowania na sygnały od obywateli oraz zrozumiałego i prostego formułowania pism przez urzędników.
Bez odsyłania
Dla osób preferujących kontakt telefoniczny, wykluczonych cyfrowo lub mających kłopot ze zrozumieniem zawiłości procedur administracyjnych będzie dostępny system "Informacja dla obywatela". To system informacji telefonicznej połączonej z bazą wiedzy niezbędnej do udzielania profesjonalnych odpowiedzi na zadawane pytania i zgłaszane problemy.