System „Obywatel” ma otworzyć administrację na obywateli

W ekspresowym tempie, bo do końca lipca 2015 r., ma zostać wdrożona inicjatywa „Obywatel”, której celem jest ułatwienie obywatelom kontaktów z administracją.

Publikacja: 27.05.2015 12:10

System „Obywatel” ma otworzyć administrację na obywateli

Foto: Fotolia.com

Wczoraj rząd przyjął uchwałę w sprawie przygotowania i wdrożenia „Obywatela".

Bez nowomowy

W ramach inicjatywy ruszy serwis informacyjny – portal obywatel.gov.pl. Na tej stronie znajdą się opisy najpopularniejszych usług, jakie administracja świadczy obywatelom. Każda usługa ma być przedstawiona w postaci karty informacyjnej i opisana w zrozumiały sposób. Będzie to internetowy przewodnik, z którego obywatele mają się dowiedzieć jak załatwić konkretną sprawę, jakie muszą zebrać w tym celu dokumenty, jakie obowiązują terminy i ewentualne koszty załatwienia sprawy oraz czy jest możliwość jej realizacji przez Internet.

Do końca lipca mają być opublikowane opisy 80 usług publicznych.

Inicjatywa „Obywatel" zawiera również zalecenia dotyczące komunikowania się administracji z obywatelami, którzy często nie mają wiedzy prawniczej i nie są w stanie samodzielnie analizować korespondencji otrzymywanej z urzędów. Zalecenia dotyczą właściwego reagowania na sygnały od obywateli oraz zrozumiałego i prostego formułowania pism przez urzędników.

Bez odsyłania

Dla osób preferujących kontakt telefoniczny, wykluczonych cyfrowo lub mających kłopot ze zrozumieniem zawiłości procedur administracyjnych będzie dostępny system "Informacja dla obywatela". To system informacji telefonicznej połączonej z bazą wiedzy niezbędnej do udzielania profesjonalnych odpowiedzi na zadawane pytania i zgłaszane problemy.

Konsultanci z Kancelarii Prezesa Rady Ministrów będą telefonicznie informować obywateli, gdzie mogą załatwić swoje sprawy. Chodzi o to, aby pytającego nie odsyłać do innych instytucji, ale załatwić jego sprawę jednym telefonem. W bardziej skomplikowanych czy nietypowych sytuacjach konsultant będzie mógł przełączyć obywatela do infolinii urzędowej lub branżowej.

System „Informacja dla obywatela", oprócz udzielania informacji, będzie także zbierał sygnały od obywateli w różnych sprawach. Będą one analizowane, np. pod kątem ewentualnych zmian w prawie.

Na początku system „Informacja dla obywatela" ruszy w KPRM, ministerstwach i urzędach wojewódzkich uruchomiony zostanie W kolejnym etapie do systemu zostaną włączone urzędy centralne. W ramach systemu przewidziana jest także współpraca z organizacjami pozarządowymi na poziomie ogólnopolskim i lokalnym.

W sądzie i w urzędzie
Czterolatek miał zapłacić zaległy czynsz. Sąd nie doczytał, w jakim jest wieku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Spadki i darowizny
Podział spadku po rodzicach. Kto ma prawo do majątku po zmarłych?
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Zdrowie
Ważne zmiany w zasadach wystawiania recept. Pacjenci mają powody do radości
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Sądy i trybunały
Bogdan Święczkowski nowym prezesem TK. "Ewidentna wada formalna"