Spółka z o.o., do której należy centrum handlowe w poznańskiej dzielnicy Rataje, zgłosiła prezydentowi Poznania zamiar „posadowienia szyldu, informującego o działalności spółki, który nie będzie trwale połączony z gruntem". Szyld miał mieć stopę fundamentową o powierzchni 64 m kw. i wysokość 21 m, jednak prezydent Poznania zgłosił sprzeciw. Jego zdaniem, budowa objęta zgłoszeniem, narusza ustalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Dla terenów, których podstawowym przeznaczeniem jest zabudowa usługowa, plan wprowadził zakaz lokalizacji reklam wolno stojących. Dopuścił jedynie reklamy na budynkach, o powierzchni nie przekraczającej 20 proc. danej elewacji.
PINB: urządzenie wybudowane nielegalnie
Ponieważ wojewoda wielkopolski uchylił decyzję prezydenta miasta o wniesieniu sprzeciwu, postępowanie rozpoczęło się od początku, czyli na podstawie zgłoszenia spółki. W jego trakcie powiatowy inspektor nadzoru budowlanego (PINB) zastał podczas kontroli urządzenie reklamowe, trwale związane z gruntem. Spółka twierdziła, że zostało wybudowane na podstawie zgłoszenia i stanowiło szyld informujący o jej działalności oraz o działalności firm, istniejących w centrum handlowym.
PINB uznał jednak, że urządzenie reklamowe zostało wybudowane nielegalnie, ponieważ tego typu obiekt nie mógł być wzniesiony na podstawie zgłoszenia; wymagane było pozwolenie na budowę. Nakazał więc spółce, jako inwestorowi, rozbiórkę.
W odwołaniu do wojewódzkiego inspektora nadzoru budowlanego spółka zarzuciła, iż błędnie przyjęto, że szyld informujący o jej działalności oraz o działalności innych firm w centrum handlowym, mieści się w definicji reklamy. Jej zdaniem, jest szyldem informacyjnym, którego definicję należy interpretować na podstawie przepisów ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Szyldów nie dotyczy również tzw. ustawa krajobrazowa z 2015 r., mająca na celu walkę z komercyjnymi i szpecącymi reklamami.
WINB: urządzenie musi być rozebrane
Wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego (WINB) zwrócił uwagę, że prawo budowlane nie posługuje się pojęciem „szyldu", ani tym bardziej „szyldu informacyjnego". Zostało ono wprawdzie zdefiniowane w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, jednak na gruncie prawa budowlanego definicja ta nie ma znaczenia prawnego. Zgodnie z prawem budowlanym, „wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe" należą do jednego z rodzajów obiektów budowlanych. W tym przypadku zamontowano na stalowej ramie szereg reklam przedsiębiorstw, prowadzących działalność w centrum handlowym.