Wakacje na czterech kółkach z polisą assistance

Zbliżają się wyjazdy wakacyjne. Z powodu pandemii wiele osób wybierze własny środek transportu. Jakie ubezpieczenie kupić na wypadek awarii lub uszkodzenia auta?

Publikacja: 15.06.2020 21:00

Wakacje na czterech kółkach z polisą assistance

Foto: Adobe Stock

Tegoroczne wakacje będą nietypowe. Nawet 85–90 proc. wybierających się na nie Polaków spędzi je w kraju. Takie są prognozy. Większość ruszy w Polskę samochodami, bo tak łatwiej uniknąć zakażenia Covid-19 w czasie podróży. I łatwiej dotrzeć w ustronne miejsce, z dala od obleganych zwykle przez turystów kurortów w górach i nad morzem. Wiele osób szuka właśnie takich miejsc na tegoroczny letni wypoczynek.

Ubezpieczyciele zwracają jednak uwagę, że w takich odludnych miejscach trudniej o pomoc w razie awarii i problemów z samochodem. Radzą, by w związku z tym zaopatrzyć się w polisę, która pomoże wybrnąć z kłopotów. Ich zdaniem warto więc sięgnąć po ubezpieczenie assistance i zwrócić uwagę przede wszystkim na holowanie, które zdecydowanie najczęściej przydaje się kierowcom.

– Z naszych danych wynika, że średni dystans holowania wynosi w Polsce ok. 60 kilometrów. W przypadku niewielkich odległości można liczyć na pomoc nawet w najniższym wariancie ubezpieczenia. W kontekście wakacji istotne jest jednak, żeby zapewnić sobie wsparcie o wiele dalej, nawet kilkaset kilometrów od domu. To możliwe, ale wymaga posiadania wyższego wariantu assistance – mówi Damian Andruszkiewicz z Compensa TU SA Vienna Insurance Group.

Assistance komunikacyjne to usługa, która polega na zorganizowaniu natychmiastowej i profesjonalnej pomocy w przypadku pojawienia się nagłych i nieprzewidzianych zdarzeń związanych z posiadaniem i użytkowaniem pojazdu. Dobrowolną umowę zawiera się równocześnie z OC lub AC. – Ważne, żeby assistance obejmowało pomoc nie tylko po wypadku, ale też w razie awarii – mówią ubezpieczyciele.

Assistance w bazowym zakresie ochrony obejmuje naprawę auta na miejscu zdarzenia. Według danych Compensy tak kończy się blisko 30 proc. interwencji. Nie zawsze jednak usterkę da się usunąć poza warsztatem, a pozostałe świadczenia assistance zależą od wybranego wariantu ochrony. Najczęściej holowanie auta w bazowym wariancie możliwe jest do najbliższego mechanika. Niektórym kierowcom to wystarcza, ale w razie problemów na wakacjach lepiej móc odholować auto z powrotem pod dom lub do warsztatu w pobliżu miejsca zamieszkania. Dlatego, zdaniem ubezpieczycieli, istotne jest dopasowanie wariantu assistance do planów wyjazdowych. Na rynku można znaleźć usługi zapewniające holowanie na odległość np. 1000 km od miejsca zdarzenia. Taki wariant oznacza dostęp do pomocy na terenie całego kraju.

– Kierowcy oczekują od ubezpieczyciela nie tylko holowania auta po wypadku czy awarii, ale też szeregu innych świadczeń. W czasie wakacji ogromne znaczenie mają usługi, takie jak dostarczenie paliwa, jeśli skończy się ono na trasie, specjalistyczna pomoc na autostradzie czy samochód zastępczy na czas, gdy zepsute auto będzie w serwisie – wylicza Damian Andruszkiewicz.

Jeśli latem granice będą otwarte, część polskich turystów wybierze się autem do innych krajów. Tam również można korzystać z ubezpieczenia assistance. Zwykle obejmuje ono kraje UE, a także byłej Jugosławii, Monako, San Marino, Andorę, Lichtenstein, Norwegię, Szwajcarię czy Wielką Brytanię. Lista może być znacznie dłuższa. Warto to dokładnie sprawdzić przed zakupem polisy w wybranym towarzystwie ubezpieczeniowym. Niektóre z nich oferują assistance krótkoterminowe. To oferta dla osób, które rzadko podróżują samochodem, a chciałyby mieć gwarancję pomocy podczas wypadu na tydzień, dwa bądź trzy.

Jeśli w Polsce lub za granicą dojdzie do wypadku czy zniszczenia pojazdu, ważna jest polisa, która umożliwi naprawę auta. Tu z pomocą przychodzi polisa autocasco.

– AC jest ubezpieczeniem dobrowolnym, które posiada co trzeci kierowca. To niewiele, biorąc pod uwagę, że rezygnacja z polisy jest często tylko pozorną oszczędnością. O ile w razie kolizji z winy innej osoby auto można jeszcze naprawić z OC sprawcy, to w sytuacji, kiedy kolizja będzie spowodowana z naszej winy, za naprawę pojazdu będziemy musieli zapłacić z własnej kieszeni – przekonuje Damian Andruszkiewicz.

Ubezpieczenia
Andrzej Klesyk: Holding PZU leży w interesie państwa
Ubezpieczenia
PZU idzie do prokuratury w sprawie odszkodowania dla fundacji ojca Rydzyka
Ubezpieczenia
Idą wielkie porządki w PZU. Holding zamiast Grupy. Ważą się losy banków
Ubezpieczenia
Dobre wyniki Grupy PZU w 2024 r. Nowa strategia bez zmian. Ważą się losy banków
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Ubezpieczenia
Warta z rekordową sprzedażą ubezpieczeń w 2024 r. Zysk, rentowność i rating w górę
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne