Wysokie koszty wypadków drogowych

Wstępne dane Policji wskazują, że w 2016 roku miał miejsce wzrost liczby wypadków drogowych. A im więcej wypadków, tym więcej odszkodowań płacą ubezpieczyciele.

Aktualizacja: 24.02.2017 12:24 Publikacja: 24.02.2017 10:05

Wysokie koszty wypadków drogowych

Foto: Fotorzepa/Robert Wójcik

Policja nie opublikowała jeszcze zbiorczego raportu na temat wypadków drogowych w 2016 r. Jak podaje porównywarka ubezpieczeniowa Ubea.pl, wstępne dane z poszczególnych miesięcy wskazują, że w ubiegłym roku dał się zauważyć dwuprocentowy wzrost liczy wypadków (do 33 637). Do 3017, czyli o 3 proc. wzrosła liczba śmiertelnych ofiar wypadków drogowych, a rannych zostało 40 672 osoby.

Pomimo przerwania spadkowego trendu, statystyki dotyczące wypadków drogowych nadal są znacznie lepsze niż 10 lat wcześniej. Pomiędzy 2006 r. i 2016 r. liczba wypadków drogowych spadła o 28 proc. Ta zmiana wiązała się m.in. z poprawą stanu dróg i używaniem bezpieczniejszych aut przez Polaków.

- Niewykluczone, że pogorszenie statystyk bezpieczeństwa drogowego z 2016 r. jest wynikiem coraz większego zatłoczenia dróg, którego nie kompensują już inne czynniki - mówi Paweł Kuczyński, prezes Ubea.pl.

Koszt kolizji i wypadków drogowych trzeba rozpatrywać nie tylko w kontekście wypłat realizowanych przez ubezpieczycieli. Niebezpieczne zdarzenia drogowe mają również inne skutki ekonomiczne. Są to koszty interwencji służb mundurowych, leczenia ofiar wypadku, wypłaty rent rodzinnych i postępowań sądowych. Duże znaczenie mają również straty dla całej gospodarki związane ze zwolnieniami lekarskimi, kalectwem lub śmiercią osób w wieku produkcyjnym. Zgodnie z obliczeniami publikowanymi przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego za 2015 r., średni jednostkowy koszt dla całej gospodarki wynosi:

- 2,05 mln zł w odniesieniu do ofiary śmiertelnej

- 2,30 mln zł w przypadku osoby ciężko rannej

- 26,7 tys. zł w odniesieniu do osoby lekko rannej

- 1,02 mln zł dla jednego wypadku drogowego

- 40,5 tys. zł w przypadku jednej kolizji drogowej

Po zsumowaniu wszystkich kosztów wypadków i kolizji drogowych okazało się, że wyniosły one 48,2 mld zł w 2015 r. Wspomniana kwota odpowiadała około 3 proc. produktu krajowego brutto Polski z 2015 r. Analogiczny wynik dla 2013 r. też oscylował na poziomie 3 proc. PKB.

Nawet w czasie, gdy spadała liczba wypadków drogowych, rosła wysokość odszkodowań z komunikacyjnego ubezpieczenia OC. W 2006 r. wartość brutto takich wypłat wyniosła 3,43 mld zł, wynik z 2015 r. to 6,40 mld zł, a przez pierwszą połowę 2016 r. wypłacono aż 3,86 mld zł. Wiąże się to zarówno ze wzrostem wartości aut użytkowanych w Polce, jak i ze zmianami w prawie, które pozwoliły dochodzić zadośćuczynień za śmierć bliskiego do 20 lat wstecz, a także z aktywnością kancelarii odszkodowawczych, skutecznie egzekwujących wysokie wypłaty dla poszkodowanych w wypadkach. Skutkiem tego ceny polis OC poszły w górę. Wzrost liczby wypadków i kolizji drogowych w 2016 r., nie przyczyni się na pewno do zahamowania tych podwyżek.

Ubezpieczenia
PZU z nową strategią. W niej sprzedaż Aliora do Pekao, wzrost zysku i dywidendy
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ubezpieczenia
Artur Olech, prezes PZU. O zbrodniach przeszłości i planie na przyszłość
Ubezpieczenia
PZU zaskoczyło na plus wynikami. Kurs mocno w górę
Ubezpieczenia
Solidne wyniki PZU mimo powodzi. Niebawem nowa strategia
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ubezpieczenia
Mało chętnych na Europejską Emeryturę