Na zakupy i po ubezpieczenie

Rozwija się sprzedaż polis w supermarketach. O takich usługach myślą kolejne firmy

Publikacja: 04.08.2011 02:10

Na zakupy i po ubezpieczenie

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

– Dotychczas w Tesco oferowaliśmy ubezpieczenia samochodowe i osobowe, teraz poszerzamy ofertę o polisy mieszkaniowe – mówi Agata Wiśniewska-Zaleska z Link4. Polisy „przy kasie" Link 4 zaoferowało w maju, umowa jest skonstruowana na zasadzie wyłączności. Jak nieoficjalnie dowiedziała się „Rz", temu kanałowi sprzedaży przygląda się również Liberty Direct.

Polisa czy cola?

– Na razie to tylko plany, będziemy prowadzić szczegółowe analizy i wówczas zdecydujemy, czy podążymy drogą konkurencji – mówi Rafał Kaski, dyrektor sprzedaży i marketingu Liberty Direct. W ofercie Tesco są także ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków oferowane we współpracy z MetLife Amplico.

– Powodzenie inicjatywy w dużej mierze zależy od pogodzenia interesów ubezpieczyciela, jakim jest dotarcie do jak największej liczby klientów i sklepu. Dla hipermarketu kalkulacja jest prosta: czy zarobi więcej na prowizji od sprzedanych polis czy na postawieniu w tym samym miejscu automatu np. do sprzedaży coca-coli – mówi Paweł Zylm, prezes BRE Ubezpieczenia.

Przyznaje jednak, że trzyma kciuki za powodzenie projektu. – Jeśli uda się Link4 we współpracy z Tesco, wówczas rosną szanse, że inne sieci docenią potencjał leżący w sprzedaży ubezpieczeń i również otworzą się na współpracę. Wówczas nie wykluczamy skorzystania z takiej możliwości rozwoju – dodaje.

O potencjale tego kanału dotarcia do klientów może świadczyć rynek brytyjski. Ubezpieczenia oferują tam m.in. supermarkety Sainsbury's i właśnie Tesco, które sprzedaje 5 proc. wszystkich indywidualnych polis komunikacyjnych na rynku.

Drugie podejście

– Wraz ze standaryzacją polis dla kierowców, zwłaszcza OC, supermarket będzie dobrym miejscem kontaktu z klientem, który przy okazji zakupów jest gotów też zawrzeć ubezpieczenie – mówi Elżbieta Wójcik, wiceprezes Avivy. Eksperci zauważają jednak, że inicjatywa Tesco może być wynikiem wymogów i oczekiwań brytyjskiej centrali spółki, a nie wynikiem zbadania potrzeb rynku. Skoro polisy tak dobrze sprzedają się na Wyspach, zarządzający chcą ten sam model spopularyzować na innych rynkach. A nie zawsze jest to możliwe.

W przypadku Tesco to już drugie podejście do sprzedaży polis w polskich hipermarketach – podobna inicjatywa zapoczątkowana w 2007 r. zakończyła się niepowodzeniem. Konkurencja jest na razie do pomysłu nastawiona ostrożnie.

– Staramy się być innowacyjni, jednak na razie skupiamy się na naszej podstawowej działalności, jaką jest handel. Naszym problemem jest miejsce – w przeciwieństwie do hipermarketów często nie mamy własnego budynku, a jedynie wynajmujemy powierzchnię w centrach handlowych – mówi Błażej Patryn z Piotra i Pawła. Dodaje, że jeśli pojawią się sygnały świadczące o zainteresowaniu ze strony ubezpieczycieli, dział finansowy przyjrzy się możliwości współpracy.

 

Ubezpieczenia prosto z półki

Brytyjskie supermarkety oferują także „szyte na miarę" ubezpieczenia turystyczne sprzedawane w pudełkach. Eksponowane są one często przy olejkach do opalania i innych turystycznych niezbędnikach. Klient bierze z półki interesującą go wersję pakietu, np. na wyjazd czterech osób na tygodniowe wakacje w Europie, za który płaci w kasie. Aktywowanie ubezpieczenia następuje poprzez call centre, np. tuż przed wejściem do samolotu.

– Dotychczas w Tesco oferowaliśmy ubezpieczenia samochodowe i osobowe, teraz poszerzamy ofertę o polisy mieszkaniowe – mówi Agata Wiśniewska-Zaleska z Link4. Polisy „przy kasie" Link 4 zaoferowało w maju, umowa jest skonstruowana na zasadzie wyłączności. Jak nieoficjalnie dowiedziała się „Rz", temu kanałowi sprzedaży przygląda się również Liberty Direct.

Polisa czy cola?

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Ubezpieczenia
To już definitywny koniec wojny cenowej na rynku OC. Polisy mocno drożeją
Ubezpieczenia
Kto zapłaci za odbudowę Los Angeles? Firmy ubezpieczeniowe na granicy bankructwa
Ubezpieczenia
Trudny rok za ubezpieczycielami. Ceny polis OC pójdą w górę
Ubezpieczenia
Wypłata w 15 dni - Warta podsumowuje pomoc powodzianom
Ubezpieczenia
Klęski żywiołowe uderzyły w wyniki ubezpieczycieli. Wypłaty ostro w górę