O ile w pierwszym kwartale 2012 roku wysokość składki przypisanej brutto pozyskanej poprzez banki, czyli w kanale bancassurance sięgnęła 57,4 proc. ogółu składki zakładów życiowych, o tyle rok temu w tym samym czasie było to 46,4 proc. a w tym roku już tylko 40,6 proc. W majątku bancassurance stanowi niewielką część sprzedaży, jednak akurat jeśli chodzi o ubezpieczenia majątkowe sprzedaż w bankach rośnie z 5,8 proc. w pierwszym kwartale 2012 roku do 8,5 proc. na początku tego roku.
Piotr Zadrożny, dyrektor ds. ekonomiczno-finansowych zakładów ubezpieczeń PIU uważa, że spadek sprzedaży produktów życiowych jest efektem przede wszystkim niższej sprzedaży polisolokat. - Przy niskich stopach procentowych było to rzeczą spodziewaną – zaznacza Zadrożny.
Potwierdza to Patrycja Duszeńko-Majchrowska, dyrektor Pionu Projektów Strategicznych, TU Europa i TU na Życie Europa. W jej ocenie spadek wynika z wycofania lub znaczącego ograniczenia sprzedaży krótkotrwałych produktów oszczędnościowych, m.in. polisolokat i produktów strukturyzowanych, które od stycznia 2015 będą objęte podatkiem od zysków kapitałowych. - Rynek zwiększy sprzedaży produktów z Ubezpieczeniowymi Funduszami Kapitałowymi, jednak wzrost ten nie zrekompensuje spadków wynikających z odpływu środków z produktów oszczędnościowych – wyjaśnia Duszeńko-Majchrowska.
Tomasz Kromolicki, dyrektor Biura Bancassurance Concordii Ubezpieczenia przypomina, że w pierwszym kwartale 2014 r. wartość sprzedaży produktów inwestycyjnych stanowiła 78,1 proc. całego portfela bancassurance, podczas gdy w analogicznym okresie roku poprzedniego było to 86 proc. - Można powiedzieć, że ze względu na adresowanie produktu do zbyt dużej liczby klientów, a co za tym idzie problemy wynikające z misselingu, przyszłość ubezpieczeń inwestycyjnych stoi pod znakiem zapytania – twierdzi Kromolicki.
Odwrotna sytuacja ma miejsce z produktami majątkowymi. – Ten rynek będzie się nadal rozwijał – mówi Patrycja Duszeńko-Majchrowska. - Z naszego punktu widzenia duży potencjał tkwi w ubezpieczeniach MSP, rynek nie jest jeszcze nasycony tymi produktami, oferowanymi wraz z kredytami dla przedsiębiorców. Zaznacza ona, że w portfelu Europy jest to jedna z najbardziej dynamicznie rozwijających się linii biznesowych. - Biorąc pod uwagę, że mamy znaczący udział w majątkowej części rynku bancassurance, nasza aktywność w obszarze MSP będzie miała przełożenie na wzrosty w całym rynku bancassurance w Polsce – zapewnia.