Polisolokaty znikają z rynku

Polska Izba Ubezpieczeń przygotowała raport o sprzedaży produktów ubezpieczeniowych poprzez banki w pierwszym kwartale tego roku. Wynika z niego, że sprzedaż w tym segmencie produktów ubezpieczeniowych na życie kurczy się.

Publikacja: 06.06.2014 14:29

Polisolokaty znikają z rynku

Foto: Bloomberg

O ile w pierwszym kwartale 2012 roku wysokość składki przypisanej brutto pozyskanej poprzez banki, czyli w kanale bancassurance sięgnęła 57,4 proc. ogółu składki zakładów życiowych, o tyle rok temu w tym samym czasie było to 46,4 proc. a w tym roku już tylko 40,6 proc. W majątku bancassurance stanowi niewielką część sprzedaży, jednak akurat jeśli chodzi o ubezpieczenia majątkowe sprzedaż w bankach rośnie z 5,8 proc. w pierwszym kwartale 2012 roku do 8,5 proc. na początku tego roku.

Piotr Zadrożny, dyrektor ds. ekonomiczno-finansowych zakładów ubezpieczeń PIU uważa, że spadek sprzedaży produktów życiowych jest efektem przede wszystkim niższej sprzedaży polisolokat. - Przy niskich stopach procentowych było to rzeczą spodziewaną – zaznacza Zadrożny.

Potwierdza to Patrycja Duszeńko-Majchrowska, dyrektor Pionu Projektów Strategicznych, TU Europa i TU na Życie Europa. W jej ocenie spadek wynika z wycofania  lub znaczącego ograniczenia  sprzedaży krótkotrwałych produktów  oszczędnościowych, m.in. polisolokat i produktów  strukturyzowanych, które od stycznia 2015 będą objęte podatkiem od zysków kapitałowych.  - Rynek  zwiększy sprzedaży produktów  z Ubezpieczeniowymi Funduszami Kapitałowymi, jednak wzrost ten nie zrekompensuje spadków wynikających z odpływu środków z produktów oszczędnościowych – wyjaśnia Duszeńko-Majchrowska.

Tomasz Kromolicki, dyrektor Biura Bancassurance Concordii Ubezpieczenia przypomina, że w pierwszym kwartale 2014 r. wartość sprzedaży produktów inwestycyjnych  stanowiła 78,1 proc. całego portfela bancassurance, podczas gdy w analogicznym okresie roku poprzedniego było to 86 proc.  - Można powiedzieć, że ze względu na adresowanie produktu do zbyt dużej liczby klientów, a co za tym idzie problemy wynikające z misselingu, przyszłość ubezpieczeń inwestycyjnych stoi pod znakiem zapytania – twierdzi Kromolicki.

Odwrotna sytuacja ma miejsce z produktami majątkowymi. – Ten rynek będzie się nadal rozwijał – mówi Patrycja Duszeńko-Majchrowska. - Z naszego punktu widzenia duży potencjał tkwi w ubezpieczeniach MSP, rynek nie jest jeszcze nasycony tymi produktami, oferowanymi wraz z kredytami dla przedsiębiorców. Zaznacza ona, że w portfelu Europy jest to jedna z najbardziej dynamicznie rozwijających się  linii biznesowych. - Biorąc pod uwagę, że mamy znaczący udział w majątkowej części  rynku bancassurance,  nasza aktywność w obszarze MSP będzie miała przełożenie na wzrosty w całym rynku bancassurance w Polsce – zapewnia.

Także AXA stara się zwiększać sprzedaż ubezpieczeń ochronnych. – Na początku tego roku zwiększyła się ona w ujęciu rocznym o niemal 100 proc. – wyjaśnia – Mariusz Wójcik, członek zarządu AXA Życie.

- Wchodzimy też w nowe partnerstwa. Ostatnio wyszliśmy z ofertą do klientów Provident Polska, niebawem zaczniemy współpracę z kolejnymi firmami, spoza sektora finansowego.

Ubezpieczenia
Hulajnogi na prąd wciąż bez obowiązkowego OC
Ubezpieczenia
Andrzej Klesyk: Holding PZU leży w interesie państwa
Ubezpieczenia
PZU idzie do prokuratury w sprawie odszkodowania dla fundacji ojca Rydzyka
Ubezpieczenia
Idą wielkie porządki w PZU. Holding zamiast Grupy. Ważą się losy banków
Ubezpieczenia
Dobre wyniki Grupy PZU w 2024 r. Nowa strategia bez zmian. Ważą się losy banków