Reklama

Ubezpieczenia: KNF swoje rynek swoje

Komisja Nadzoru Finansowego chce zmiany modelu współpracy ubezpieczycieli z agentami i mówi o moralnym hazardzie.

Publikacja: 20.06.2014 05:45

Ubezpieczenia: KNF swoje rynek swoje

Foto: Fotorzepa, Robert Gardzin?ski Robert Gardzin?ski

W projekcie wytycznych dla zakładów ubezpieczeniowych KNF postanowiła uregulować tę kwestię, aby chronić interesy klientów.

Agent szybszy ?niż przelew

Lesław Gajek, wiceprzewodniczący KNF, uważa, że nacisk na szybką sprzedaż powoduje, iż agenci nakłaniają klientów do kupna produktu, nie bacząc na to, czy jest to odpowiednia polisa dla danej osoby, czy ona jej potrzebuje i czy zdoła np. polisę powiązaną z funduszem utrzymywać.

– Ustawianie sprzedaży na krótką perspektywę czasową powoduje, że zakłady płacą coraz większe prowizje, co w mojej ocenie prowadzi do moralnego hazardu. Chcemy to ryzyko ograniczyć i wskazać, jak zakład powinien rozliczać się z agentami – wyjaśnia Gajek. – W naszej ocenie wypłacanie jednorazowo wysokich prowizji, często tuż po podpisaniu umowy, czyli zanim jeszcze klient zdołał wpłacić środki na konto towarzystwa, jest niewłaściwe.

W tej sprawie wypowiedział się także warszawski sąd. Kilka tygodni temu nakazał zwrot opłaty likwidacyjnej sięgającej 600 tys. zł plus odsetki i zwrot kosztów procesu zasądził na rzecz klientki AXA Życie. Był to zresztą kolejny wyrok nakazujący zwrot pieniędzy klientowi wcześniej pobranych jako opłata za przedterminowo zerwaną polisę powiązaną z Ubezpieczeniowym Funduszem Kapitałowym.

Kobieta zażądała zwrotu pieniędzy po tym, jak nie mogąc dłużej regulować stałych opłat, ubezpieczyciel zerwał z nią umowy i pobrał 2/3 zgromadzonej kwoty na opłaty likwidacyjne. Przy czym, jak się okazało w sądzie – opłata, która miała pokryć przede wszystkim prowizję wypłaconą agentowi, okazała się prawie dwukrotnie wyższa. Agent w ramach zapłaty za sprzedaną polisę dostał 350 tys. zł, a zakład zabezpieczył ze zgromadzonych środków 600 tys. zł.

Reklama
Reklama

W ocenie KNF taka sytuacja nie powinna mieć miejsca – to powinny być rozliczenia długoterminowe, tak aby ubezpieczenia stały się relacyjne, a nie sprzedażowe, i aby agent rzeczywiście dbał o swojego klienta i do niego wracał.

Wiceszef KNF zaznacza, że dzięki takiemu modelowi zyskają także ubezpieczyciele, bo będą mieli argument w relacjach z agentami i dzięki temu zapobiegną ich częstej migracji z zakładu do zakładu ze swoim portfelem klientów.

Prawo musi być?równe dla wszystkich

Polska Izba Ubezpieczeń nie do końca jednak podziela stanowisko KNF, zaznaczając, że działające w Polsce oddziały zagranicznych zakładów ubezpieczeń nie będą w żaden sposób zobowiązane do stosowania wytycznych. – Organ nadzoru nie dysponuje odpowiednimi narzędziami wpływu na takie oddziały, aby narzucić ograniczenia, nieprzewidziane na podstawie regulacji ustawowych – wyjaśnia Marcin Tarczyński, analityk PIU. – W konsekwencji stawiać to będzie podmioty krajowe, stosujące wytyczne, w gorszej pozycji w stosunku do niepodlegających bezpośrednio polskiemu nadzorowi.

Wytyczne?bez uzasadnienia

Podkreśla też, że ani istniejące regulacje unijne, ani planowane zmiany nie przewidują ograniczeń w wynagrodzeniu pośrednika ubezpieczeniowego w formie zbliżonej do proponowanej w wytycznych.

– W związku z tym wydaje się, że wobec planowanych kompleksowych zmian, ujednolicanych na szczeblu UE, przy których tworzeniu uczestniczy też polski rząd, wprowadzenie autonomicznej regulacji nie znajduje uzasadnienia – wyjaśnia Tarczyński.

Zakłady mówią o tym niechętnie. Patrycja Duszeńko-Majchrowska, dyr. Pionu Projektów Strategicznych w Europie wyjaśnia, że póki trwają konsultacje między KNF i PIU, trudno przewidzieć, jaki kształt będzie miała rekomendacja: – Liczymy jednak na zmiany w zapisach, zwłaszcza na złagodzenie wytycznych co do sposobu wynagradzania pośredników.

W projekcie wytycznych dla zakładów ubezpieczeniowych KNF postanowiła uregulować tę kwestię, aby chronić interesy klientów.

Agent szybszy ?niż przelew

Pozostało jeszcze 96% artykułu
Reklama
Ubezpieczenia
Cezary Raczyński, prezes mLeasing: Czas rozwinąć żagle
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Ubezpieczenia
Młodzi Polacy nie oszczędzają na emeryturę. Eksperci biją na alarm
Ubezpieczenia
Polisa z aplikacji? Będzie coraz lepiej dopasowana do potrzeb klientów
Ubezpieczenia
Coraz bliżej wielkiej fuzji PZU i Pekao? Co może czekać akcjonariuszy?
Materiał Promocyjny
Rynek europejski potrzebuje lepszych regulacji
Ubezpieczenia
Zmiany w zarządzie PZU Życie. i PZU Zdrowie. Ważnych zmian kadrowych jest więcej
Materiał Promocyjny
Wiedza, która trafia w punkt. Prosto do Ciebie. Zamów już dziś!
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama