KNF już teraz przygotowuje rekomendacje, które po uchwaleniu ustawy, powinny stosować zakłady ubezpieczeniowe, aby chronić interesy własne, a przy okazji też klientów.
- Nasze zalecenia mają dotyczyć produktów inwestycyjnych, wyznaczać standardy, które zapobiegną powstawaniu złych produktów – wyjaśnił wiceprzewodniczący komisji Lesław Gajek. – Chcemy, aby zakłady same monitorowały sprzedaż swoich ubezpieczeń, badały satysfakcję klientów i na bieżąco reagowały, jeśli okaże się, że jakiś produkt nie spełnia określonych przez nas standardów – dodał.
Rekomendacje mają dotyczyć dwóch obszarów: zarządzania produktem, gdzie określone zostaną etapy i zasady, na jakich zakłady ubezpieczeń będą projektować, analizować i weryfikować produkt przed jego wprowadzeniem na rynek. Jak również zasady, które będą obowiązywać w trakcie całego życia produktu, tak aby zakłady tworzyły, wprowadzały na rynek i posiadały w swojej ofercie jedynie takie produkty ubezpieczeniowe, których cechy, w tym dotyczące ryzyka, opłat czy kanałów dystrybucji mogły spełniać oczekiwania klientów, do których oferta jest kierowana. – Oczekujemy, że ubezpieczyciele stworzą grupę docelową odbiorców dla danego produktu i będą przeprowadzali analizę scenariusza korzystnego i niekorzystnego sprzedaży – stwierdził Gajek.
Drugi zestaw rekomendacji ma obejmować badania adekwatności produktu, co oznacza, że zakłady ubezpieczeń będą miały obowiązek oceniać, czy produkt oferowany danemu klientowi jest odpowiedni do jego potrzeb, wiedzy, doświadczenia w dziedzinie ubezpieczeń na życie i jego sytuacji finansowej oraz szerzej informować klienta o produkcie. - Ograniczy to ryzyko nietrafnej sprzedaży – zaznaczył wiceprzewodniczący. - KNF wskaże jak ubezpieczyciele mają analizować z jednej strony potrzeby klienta, a z drugiej strony jego możliwości; jeśli analiza wykaże, że produkt jest dla klienta nieodpowiedni, to zakład ubezpieczeń produktu nie zarekomenduje, a klient, który nadal będzie chciał go nabyć, będzie musiał odręcznie sporządzić treść oświadczenia, że jest świadomy ryzyka i jest zdecydowany na produkt, mimo negatywnej rekomendacji zakładu ubezpieczeń.
Andrzej Jakubiak, przewodniczący KNF zapewnił, że prace nad rekomendacjami KNF już się rozpoczęły. W jego ocenie, po ich wprowadzeniu powinna znacząco zmniejszyć się skala niedopasowania produktu do klienta. Dodał, że projekty założeń rekomendacji zostaną przedstawione członkom Komisji w połowie bieżącego roku. Po przeprowadzeniu publicznych konsultacji, wydanie rekomendacji jest planowane na początku 2016 r. - Dlatego kluczowe jest, aby ustawa o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej została przyjęta w obecnej kadencji parlamentu – zaznaczył Jakubiak.