Reklama
Rozwiń
Reklama

Autocasco pod lupą polskich naukowców

Pracownicy Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie sprawdzą skąd się bierze różnica między wartością pojazdu a odszkodowaniem z ubezpieczenia.

Publikacja: 21.08.2015 09:39

Autocasco pod lupą polskich naukowców

Foto: Fotorzepa, Krzysztof Lokaj klok Krzysztof Lokaj

Rozczarowanie – najpierw kolizją, a potem niesatysfakcjonującą likwidacją szkody – przeżyło to wielu właścicieli aut. Problem ten regularnie podnoszą dziennikarze, ale – jak się okazuje – nie został on dotąd należycie zdiagnozowany przez badaczy zajmujących się ubezpieczeniami. Luki w wiedzy na temat przyczyn nieadekwatności umów i nierealistycznych likwidacji szkód w ubezpieczeniach komunikacyjnych zapełni zespół badawczy pod kierownikiem dr. Marcina Kawińskiego z Katedry Ubezpieczenia Społecznego SGH, który w tym celu otrzymał grant Narodowego Centrum Nauki.

Pierwsze zagadnienie obejmuje problem dostosowania ochrony ubezpieczeniowej do potrzeb ubezpieczonego, co w głównej mierze dokonuje się w trakcie kupowania ubezpieczenia, najczęściej przez pośrednika ubezpieczeniowego. Problem badawczy koncentruje się na określeniu, czy kanał dystrybucji i cechy ubezpieczonego wpływają na adekwatność ochrony ubezpieczeniowej.

- Chcemy również zbadać, czy realność umowy jest w większym stopniu zależna od procesu likwidacji szkody czy od zagrożenia upadłością ubezpieczyciela, która dotąd była podnoszona w badaniach – tak drugie zadanie opisuje dr Kawiński.

Celem całego badania jest więc identyfikacja i określenie wagi czynników wpływających na adekwatność i realność ochrony ubezpieczeniowej na przykładzie ubezpieczeń komunikacyjnych auto-casco. Adekwatność jest rozumiana jako stopień dostosowania produktu do zobiektywizowanych potrzeb ubezpieczeniowych; przejawia się zarówno w dostosowaniu sumy ubezpieczenia jak i zakresu ochrony ubezpieczeniowej. Natomiast realność ochrony ubezpieczeniowej odnosi się do pewności otrzymania świadczenia w przypadku wystąpienia kwalifikowanego zdarzenia ubezpieczeniowego.

Zespół składający się badaczy ze Szkoły głównej Handlowej w Warszawie wraz ze współpracownikami z Uniwersytetu Warszawskiego i naukowcami ze Słowacji będzie pracował nad tematem przez dwa lata. W planach są między innymi wywiady z właścicielami warsztatów samochodowych oraz badania ankietowe poszkodowanych. Prace zwieńczy raport, w którym autorzy planują zawrzeć urealnione modele badanych zjawisk.

Reklama
Reklama

Badania te wszystkim pozwolą lepiej zrozumieć głębokie przeobrażenia polskiego rynku ubezpieczeń komunikacyjnych. Jak twierdzi dr Marcin Kawiński, rynek ten cechuje nie tylko nadal trwająca wojna cenowa ubezpieczycieli, ale też wzrost znaczenia jakości produktów ubezpieczeniowych.

Ubezpieczenia
Rozliczenia rządów PiS w PZU. Spółka chce naprawy szkód przez byłą szefową
Ubezpieczenia
Bogdan Benczak prezesem PZU. Jest zgoda KNF
Ubezpieczenia
Jakie dokumenty zabrać w podróż za granicę?
Ubezpieczenia
Przyspieszają rozliczenia rządów PiS w PZU. Roszczenia wobec byłej prezes
Ubezpieczenia
Kiedy obawy rosną, liczy się realne wsparcie
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama