Rozczarowanie – najpierw kolizją, a potem niesatysfakcjonującą likwidacją szkody – przeżyło to wielu właścicieli aut. Problem ten regularnie podnoszą dziennikarze, ale – jak się okazuje – nie został on dotąd należycie zdiagnozowany przez badaczy zajmujących się ubezpieczeniami. Luki w wiedzy na temat przyczyn nieadekwatności umów i nierealistycznych likwidacji szkód w ubezpieczeniach komunikacyjnych zapełni zespół badawczy pod kierownikiem dr. Marcina Kawińskiego z Katedry Ubezpieczenia Społecznego SGH, który w tym celu otrzymał grant Narodowego Centrum Nauki.
Pierwsze zagadnienie obejmuje problem dostosowania ochrony ubezpieczeniowej do potrzeb ubezpieczonego, co w głównej mierze dokonuje się w trakcie kupowania ubezpieczenia, najczęściej przez pośrednika ubezpieczeniowego. Problem badawczy koncentruje się na określeniu, czy kanał dystrybucji i cechy ubezpieczonego wpływają na adekwatność ochrony ubezpieczeniowej.
- Chcemy również zbadać, czy realność umowy jest w większym stopniu zależna od procesu likwidacji szkody czy od zagrożenia upadłością ubezpieczyciela, która dotąd była podnoszona w badaniach – tak drugie zadanie opisuje dr Kawiński.
Celem całego badania jest więc identyfikacja i określenie wagi czynników wpływających na adekwatność i realność ochrony ubezpieczeniowej na przykładzie ubezpieczeń komunikacyjnych auto-casco. Adekwatność jest rozumiana jako stopień dostosowania produktu do zobiektywizowanych potrzeb ubezpieczeniowych; przejawia się zarówno w dostosowaniu sumy ubezpieczenia jak i zakresu ochrony ubezpieczeniowej. Natomiast realność ochrony ubezpieczeniowej odnosi się do pewności otrzymania świadczenia w przypadku wystąpienia kwalifikowanego zdarzenia ubezpieczeniowego.
Zespół składający się badaczy ze Szkoły głównej Handlowej w Warszawie wraz ze współpracownikami z Uniwersytetu Warszawskiego i naukowcami ze Słowacji będzie pracował nad tematem przez dwa lata. W planach są między innymi wywiady z właścicielami warsztatów samochodowych oraz badania ankietowe poszkodowanych. Prace zwieńczy raport, w którym autorzy planują zawrzeć urealnione modele badanych zjawisk.