Reklama

Autocasco pod lupą polskich naukowców

Pracownicy Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie sprawdzą skąd się bierze różnica między wartością pojazdu a odszkodowaniem z ubezpieczenia.

Publikacja: 21.08.2015 09:39

Autocasco pod lupą polskich naukowców

Foto: Fotorzepa, Krzysztof Lokaj klok Krzysztof Lokaj

Rozczarowanie – najpierw kolizją, a potem niesatysfakcjonującą likwidacją szkody – przeżyło to wielu właścicieli aut. Problem ten regularnie podnoszą dziennikarze, ale – jak się okazuje – nie został on dotąd należycie zdiagnozowany przez badaczy zajmujących się ubezpieczeniami. Luki w wiedzy na temat przyczyn nieadekwatności umów i nierealistycznych likwidacji szkód w ubezpieczeniach komunikacyjnych zapełni zespół badawczy pod kierownikiem dr. Marcina Kawińskiego z Katedry Ubezpieczenia Społecznego SGH, który w tym celu otrzymał grant Narodowego Centrum Nauki.

Pierwsze zagadnienie obejmuje problem dostosowania ochrony ubezpieczeniowej do potrzeb ubezpieczonego, co w głównej mierze dokonuje się w trakcie kupowania ubezpieczenia, najczęściej przez pośrednika ubezpieczeniowego. Problem badawczy koncentruje się na określeniu, czy kanał dystrybucji i cechy ubezpieczonego wpływają na adekwatność ochrony ubezpieczeniowej.

- Chcemy również zbadać, czy realność umowy jest w większym stopniu zależna od procesu likwidacji szkody czy od zagrożenia upadłością ubezpieczyciela, która dotąd była podnoszona w badaniach – tak drugie zadanie opisuje dr Kawiński.

Celem całego badania jest więc identyfikacja i określenie wagi czynników wpływających na adekwatność i realność ochrony ubezpieczeniowej na przykładzie ubezpieczeń komunikacyjnych auto-casco. Adekwatność jest rozumiana jako stopień dostosowania produktu do zobiektywizowanych potrzeb ubezpieczeniowych; przejawia się zarówno w dostosowaniu sumy ubezpieczenia jak i zakresu ochrony ubezpieczeniowej. Natomiast realność ochrony ubezpieczeniowej odnosi się do pewności otrzymania świadczenia w przypadku wystąpienia kwalifikowanego zdarzenia ubezpieczeniowego.

Zespół składający się badaczy ze Szkoły głównej Handlowej w Warszawie wraz ze współpracownikami z Uniwersytetu Warszawskiego i naukowcami ze Słowacji będzie pracował nad tematem przez dwa lata. W planach są między innymi wywiady z właścicielami warsztatów samochodowych oraz badania ankietowe poszkodowanych. Prace zwieńczy raport, w którym autorzy planują zawrzeć urealnione modele badanych zjawisk.

Reklama
Reklama

Badania te wszystkim pozwolą lepiej zrozumieć głębokie przeobrażenia polskiego rynku ubezpieczeń komunikacyjnych. Jak twierdzi dr Marcin Kawiński, rynek ten cechuje nie tylko nadal trwająca wojna cenowa ubezpieczycieli, ale też wzrost znaczenia jakości produktów ubezpieczeniowych.

Ubezpieczenia
Duże ułatwienie dla kierowców, czyli mStłuczka w mObywatelu
Ubezpieczenia
Dobre półrocze Grupy PZU. Segment OC wreszcie na plusie
Ubezpieczenia
Spółka LUX MED-u z licencją ubezpieczeniową. Jest decyzja KNF
Ubezpieczenia
Będzie konkurs na nowego prezesa PZU. Fuzja z Bankiem Pekao ciągle w mocy
Ubezpieczenia
Zmiana na stanowisku prezesa PZU. Rada nadzorcza odwołała Andrzeja Klesyka
Reklama
Reklama