Japończycy coraz bliżej CPK. Zbudują też koleje?

Partnerzy z Japonii, Korei i Singapuru to potencjalni strategiczni doradcy CPK. Polska chce również wykorzystać bogate doświadczenie Japończyków przy budowie kolei dużych prędkości.

Aktualizacja: 22.01.2020 13:30 Publikacja: 21.01.2020 21:00

Japończycy coraz bliżej CPK. Zbudują też koleje?

Foto: materiały prasowe

Japończycy są potencjalnym partnerem przy budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego. Ich doświadczenia zarówno w budowie lotnisk, jak i szybkich kolei mogą być bardzo pomocne przy realizacji jednego z najbardziej ambitnych projektów infrastrukturalnych w Europie.

Czytaj także: Mikołaj Wild: CPK to projekt polityczny

To wnioski z zakończonej we wtorek, 21 stycznia, wizyty w Japonii premiera Mateusza Morawieckiego. – Wizyta w Tokio rozpoczęła cykl spotkań z portami lotniczymi w ramach drugiego etapu dialogu technicznego. Całość postępowania w ramach dialogu chcemy zakończyć jeszcze w pierwszym kwartale tego roku – powiedział „Rzeczpospolitej" Mikołaj Wild, prezes spółki Centralny Port Komunikacyjny, który jest członkiem delegacji towarzyszącej premierowi.

Kto strategicznie doradzi

Już 22 stycznia ma ruszyć kolejny etap dialogu technicznego CPK z lotniskiem Narita w Tokio w ramach procesu wyboru doradcy strategicznego. To dlatego część delegacji towarzyszącej Mateuszowi Morawieckiemu nie wróciła do kraju, tylko pozostała w stolicy Japonii. Stamtąd osoby odpowiedzialne za komponent lotniczy w projekcie CPK polecą do Korei Południowej, gdzie będą rozmawiać z przedstawicielami lotniska Incheon w Seulu, a stamtąd prosto do Singapuru, ponieważ także tamtejsze lotnisko Changi jest nadal brane pod uwagę jako potencjalny doradca strategiczny.

Czytaj także: Nowe władze CPK: Mikołaj Wild prezesem

Jak dowiedziała się „Rzeczpospolita" z nieoficjalnego źródła, nie jest wykluczone stworzenie konsorcjum doradczego składającego się z ekspertów dwóch z trzech wymienionych portów.

– CPK jako inwestycja strategiczna cieszy się wsparciem polskiego rządu. We współpracy z Japonią liczymy na pozyskanie najnowocześniejszych technologii oraz dostępu do wiedzy z zakresu organizacji i zarządzania dużymi projektami. Polska ma do zaoferowania stronie japońskiej możliwości prowadzenia biznesu na skalę, która jest dziś nie do uzyskania w żadnym innym europejskim kraju – powiedział Marcin Horała, wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK, również towarzyszący Mateuszowi Morawieckiemu podczas wizyty w Japonii.

Czytaj także: Nie zróbcie z CPK Disneylandu

Nie tylko megalotnisko

Wiceminister Marcin Horała i prezes CPK Mikołaj Wild spotkali się również z wiceministrem transportu Japonii Naoki Fujii i prezesem spółki zarządzającej lotniskiem Narita Akihiko Tamurą. Tematami rozmów były właśnie potencjalna współpraca przy inwestycjach lotniskowych oraz wsparcie przy projektowaniu i budowie w Polsce Kolei Dużych Prędkości, które są elementem inwestycji CPK. Nie doszło jednak do podpisania żadnych dokumentów, może się to jednak wydarzyć w najbliższym czasie. Wiceszef Ministerstwa Transportu Japonii Naoki Fujii zapewnił, że jego kraj będzie współpracował z Polską w realizacji CPK. Jednak jak na japońską kulturę, w której biznesmeni i politycy tego kraju zazwyczaj powstrzymują się od jakichkolwiek komentarzy, zanim konkretne decyzje nie zostaną podjęte, takie stwierdzenie oznacza, że strona japońska jest rzeczywiście zainteresowana udziałem w polskim projekcie.

Tokijskie lotnisko Narita jest jednym z najnowocześniejszych portów przesiadkowych na świecie, które jest kandydatem do roli doradcy strategicznego CPK i z którym spółka prowadzi rozmowy w sprawie udziału w projekcie. Jutro przedstawiciele części lotniskowej CPK i Narity spotkają się w Tokio w ramach drugiego etapu trwającego dialogu technicznego. Poprzedni miał miejsce w grudniu w Warszawie. Natomiast jeśli chodzi o komponent kolejowy centralnego portu, to skorzystanie z doświadczeń budowniczych słynnego najpunktualniejszego pociągu świata – Shinkansena, byłaby nieoceniona.

Czytaj także: Trzy nowe pomysły na projekt CPK

Cenne doświadczenia TGV

Jest to już kolejna w ciągu ostatnich dni inicjatywa międzynarodowa CPK. W ubiegłym tygodniu Ministerstwo Infrastruktury ogłosiło, że Komisja Europejska w ramach programu wspierania reform strukturalnych przyznała spółce CPK 3 mln zł dofinansowania na współpracę z Francją. Koleje francuskie SNCF, do których należą m.in. pociągi TGV, będą doradzać Polsce w sprawie standardów technicznych szybkich kolei. Drugim doradcą, po podpisaniu odpowiednich umów mogą zostać właśnie Japończycy. – Projekt CPK i Ministerstwa Infrastruktury dotyczy wymiany know-how i wspierania zdolności instytucjonalnej do budowy kolei dużych prędkości w Polsce. Nasza współpraca będzie obejmowała konsultacje, w ramach których SNCF przedstawi m.in. rozwiązania i regulacje dotyczące KDP uwzględniające specyfikę rynku polskiego – mówił po ogłoszeniu współpracy z Francuzami Marcin Horała. – Zakładamy, że współpraca polsko-francuska pod parasolem Brukseli będzie miała charakter „win-win", czyli że korzyści będą obustronne. Ponadto za sprawą otwarcia się Polski na francuskie doradztwo polskie firmy kolejowe zostaną włączone w łańcuch dostaw na rzecz projektu i uzyskają łatwiejszy dostęp do wspólnego rynku – dodał.

Na współpracy z krajami doświadczonymi w budowie takich inwestycji pośrednio mogą skorzystać też PKP InterCity, PKP Polskie Linie Kolejowe, Instytut Kolejnictwa, Urząd Transportu Kolejowego i Ministerstwo Infrastruktury. – Współpraca z partnerem zagranicznym jest wskazana, ponieważ dotychczas w Polsce nie budowano kolei dużych prędkości. Francja to ojczyzna TGV, czyli najszybszych kolei w Europie. Dla spółki CPK ma to znaczenie pierwszorzędne – uważa Piotr Malepszak, członek zarządu CPK ds. części kolejowej inwestycji. – Zależy nam na tym, żeby doprowadzić do uruchomienia systemu KDP we współpracy z najlepszymi w Europie – dodaje.

Alexandre de Juniac dyrektor generalny Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych

Polska bardzo potrzebuje nowoczesnego portu. CPK będzie pierwszym w tym dziesięcioleciu hubem, budowanym w Europie całkowicie od podstaw. Po latach zaniedbań Polska potrzebuje przeskoku transportowego. Moim zdaniem CPK będzie nowoczesnym lotniskiem z nowymi rozwiązaniami, między innymi dlatego projekt ma szanse okazać się sukcesem.

Japończycy są potencjalnym partnerem przy budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego. Ich doświadczenia zarówno w budowie lotnisk, jak i szybkich kolei mogą być bardzo pomocne przy realizacji jednego z najbardziej ambitnych projektów infrastrukturalnych w Europie.

Czytaj także: Mikołaj Wild: CPK to projekt polityczny

Pozostało 95% artykułu
Transport
Europa łaskawsza dla spalinowców
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Transport
Rosja zbudowała 15 razy mniej samolotów pasażerskich niż chciał Putin
Transport
Strajk na budowie nadzorowanej przez Putina. Nie ma pieniędzy na wypłaty
Transport
Od najbliższej soboty pociągi pojadą szybciej na głównych trasach
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Transport
Rosyjskie tiry utknęły w Kazachstanie. Rośnie korupcja i straty