CPK rozmawia z przyszłymi lokatorami

Spółka Centralny Port Komunikacyjny rozpoczęła konsultacje z 35 firmami i instytucjami, które w przyszłości będą miały swoje siedziby na terenie planowanej inwestycji. Zbieranie danych ma potrwać do 1 lipca.

Publikacja: 11.05.2020 11:43

CPK rozmawia z przyszłymi lokatorami

Foto: materiały prasowe

Chodzi o szczegółowe informacje dotyczące m.in. liczby i lokalizacji budynków, ich powierzchni i kubatury, a także zakładanej w 2027 r. liczby pracowników. Te wszystkie dane są niezbędne przy przygotowywanym planie generalnym dla Portu Lotniczego Solidarność.

Wśród firm zaproszonych do konsultacji znalazły się m.in. LOT, spółki handlingowe LS Airport Services i Welcome Airport Services, firmy obsługi technicznej LOT AMS i LS Technics, spółki spedycyjno-logistyczne Poczta Polska, DHL, FedEx, UPS i TNT, dostawcy paliw Orlen i Lotos, a także m.in. Lotnicze Pogotowie Ratunkowe, Policja, Straż Graniczna, Główny Inspektorat Sanitarny oraz Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej.

Czytaj także: Marcin Horała: CPK to nasz lek na recesję
 

Spółka CPK zapytała dostawców usług lotniczych i instytucje państwowe zarówno o inwentaryzację ich infrastruktury obecnie na Lotnisku Chopina, jak też o prognozy i oczekiwania na koniec 2027 r., kiedy planowane jest oddanie do użytkowania pierwszego etapu Portu Lotniczego Solidarność.

Pytania dotyczą m.in.: typu budynków, minimalnej potrzebnej powierzchni terenu, liczby i lokalizacji obiektów, powierzchni i kubatury budynków, wymaganego sąsiedztwa innych elementów infrastruktury, zasilania w media, zapotrzebowania na parkingi oraz liczby pracowników w obiektach.

Zbieranie informacji od zaangażowanych podmiotów potrwa do 1 lipca 2020 r. Spółka planuje, że 15 lipca firmy i instytucje otrzymają podsumowanie tego etapu konsultacji.

– Do konsultacji zaprosiliśmy szeroką grupę polskich i międzynarodowych podmiotów, które będą użytkownikami przyszłego lotniska. Dzięki temu spółka CPK pozyska szczegółowe informacje m.in. o preferowanej lokalizacji obiektów, wymaganym sąsiedztwie, zapotrzebowaniu na przyłącza i przewidywanej liczbie pracowników – mówi Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Zebrane w ten sposób dane zostaną przetworzone i wykorzystane do współpracy z konsultantem wsparcia technicznego ds. master planu. W CPK trwa obecnie postępowanie przetargowe w celu wyłonienia firmy, która będzie pełnić tę rolę. – W tym roku planujemy podpisać umowę z wybranym wykonawcą. Wtedy ruszą też prace nad planem generalnym portu lotniczego – mówi Mikołaj Wild, prezes CPK. – Rozpoczęliśmy właśnie pierwszą z planowanych konsultacji na temat infrastruktury na potrzeby master planu – wyjaśnia.

Na plan generalny CPK złożą się m.in: wieloletnia strategia rozwoju lotniska i szczegółowe wymagania w zakresie infrastruktury i zaplecza usługowego. Celem tego procesu planistycznego będzie określenie wymiarów i lokalizacji planowanej infrastruktury CPK, która w pierwszym etapie będzie miała przepustowość do 45 mln pasażerów i 1 mln ton przewozów cargo rocznie.

Częścią składową przygotowań do planu generalnego jest 350-stronnicowy brief strategiczny CPK, który usystematyzował założenia elementów infrastruktury. Powstał on z wykorzystaniem prawie 10 tys. uwag od niemal 150 podmiotów biorących udział w poprzednich etapach konsultacji w tym i ubiegłym roku.

Koncepcję przyszłego lotniska opiniują również linie lotnicze w ramach Komitetu Konsultacyjnego (ACC) powołanego w ubiegłym roku przez Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) we współpracy z CPK. Dotychczas w ramach ACC miały miejsce dwa spotkania: w lipcu i październiku 2019. Teraz ze względu na sytuację epidemiologiczną na świecie takie spotkania odbywają się online.

Na etapie uzgodnień rządowych jest Program Wieloletni, który określi planowane wydatki na CPK w kolejnych latach. W ciągu najbliższych trzech miesięcy zostanie wybrany m.in. doradca strategiczny spośród największych i najlepszych pod względem operacyjnym lotnisk przesiadkowych świata.

Chodzi o szczegółowe informacje dotyczące m.in. liczby i lokalizacji budynków, ich powierzchni i kubatury, a także zakładanej w 2027 r. liczby pracowników. Te wszystkie dane są niezbędne przy przygotowywanym planie generalnym dla Portu Lotniczego Solidarność.

Wśród firm zaproszonych do konsultacji znalazły się m.in. LOT, spółki handlingowe LS Airport Services i Welcome Airport Services, firmy obsługi technicznej LOT AMS i LS Technics, spółki spedycyjno-logistyczne Poczta Polska, DHL, FedEx, UPS i TNT, dostawcy paliw Orlen i Lotos, a także m.in. Lotnicze Pogotowie Ratunkowe, Policja, Straż Graniczna, Główny Inspektorat Sanitarny oraz Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Smartwings na celowniku LOT-u. Zdrowa linia z trudną przeszłością
Transport
Tak Unia Europejska zmieniła transport w Polsce
Transport
LOT wraca do zakupów. Polski przewoźnik na krótkiej liście miliardera
Transport
Maciej Lasek: Budowa CPK oznacza koniec Lotniska Chopina na Okęciu
Transport
Kubańskie linie lotnicze uziemione. Argentyńskie firmy odmówiły dostaw paliwa
Materiał Promocyjny
Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO