Port Solidarność dostanie pieniądze z Unii Europejskiej

Europejskie konsorcjum Smart Airports Horizon 2020, w skład, którego wchodzi spółka Centralny Port Komunikacyjny, otrzymało od Komisji Europejskiej 12 mln euro dofinansowania na proekologiczne i zrównoważone rozwiązania w projektowaniu lotnisk.

Publikacja: 13.10.2020 10:01

Port Solidarność dostanie pieniądze z Unii Europejskiej

Foto: Bloomberg

Z tej kwoty dla polskiej spółki przypada 500 tys. euro. A do udziału w przedsięwzięciu spółka CPK została zaproszona jako lotnisko partnerskie przez liderów konsorcjum: lotnisko w Kopenhadze i Duński Instytut Technologiczny.

Czytaj także: CPK: więcej miejsc pracy i pieniędzy

Unijny grant został przyznany w ramach Ramowego Programu Badań i Rozwoju Horizon 2020 w kategorii: „Budowanie niskoemisyjnej i odpornej na zmiany klimatu przyszłości: Bezpieczna, czysta i wydajna energia". Oprócz CPK partnerami projektu są m.in: Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA), lotniska Kastrup w Kopenhadze oraz Rzym-Fiumicino, Lithuanian Airports (zarządca lotnisk m.in. w Wilnie i Kownie), Uniwersytet w Parmie, Niemiecka Agencja Kosmiczna (DSL) oraz linie lotnicze Scandinavian Airlines (SAS).

– Zadanie CPK w ramach tego projektu będzie polegało na przygotowaniu metodyki wdrażania najlepszych rozwiązań dotyczących m.in. projektowania infrastruktury do tankowania biopaliwa lotniczego, wdrożenia niskoemisyjnych pojazdów obsługi naziemnej i innych działań ułatwiających oszczędzanie energii – mówi wiceminister infrastruktury Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Projekt Smart Airports Horizon, którego częścią jest spółka CPK, ma za zadanie zaproponować rozwiązania z zakresu tzw. inteligentnej energii na lotniskach, np. pozyskiwanie energii i ciepła ze źródeł odnawialnych. – Naszym celem jest zeroemisyjna infrastruktura lotniskowa. Pamiętając o konieczności redukcji emisji gazów cieplarnianych wytwarzanych przez branżę lotniczą, chcemy podczas planowania Portu Solidarność wykorzystać na dużą skalę narzędzia do planowania tzw. zielonej infrastruktury i rozwiązań z zakresu elektromobilności. Plany inwestycji lotniskowych i kolejowych CPK doskonale się wpisują w politykę unijną i mogą liczyć na wsparcie z funduszy europejskich – mówi Mikołaj Wild, prezes CPK.

Projekt przewidziany jest na okres do pięciu lat. Udział CPK w Konsorcjum daje bezpłatny i nieograniczony dostęp do wszystkich wypracowanych rezultatów (koncepcji, technologii, metodyki, systemów) i możliwości wdrożenia ich w przyszłości. Może to mieć miejsce zarówno na etapie przygotowywania master planu i raportu oddziaływania na środowisko, jak i na etapie projektowania, budowy i eksploatacji lotniska.

Inwestycje w transport publiczny i nowe technologie są priorytetami w polityce Unii Europejskiej. Nowy Europejski Zielony Ład (European Green Deal) jest istotnym elementem transformacji gospodarczej Wspólnoty. W tym duchu powinny być realizowane także duże, nowe inwestycje infrastrukturalne takie jak CPK.

Centralny Port Komunikacyjny i Polska Grupa Energetyczna podpisały porozumienie o współpracy w celu realizacji niskoemisyjnych inwestycji energetycznych. W rejonie Portu Solidarność powstanie - w zgodzie z najnowszymi wymogami środowiskowymi nowa elektrociepłownia PGE, która będzie zasilana gazem ziemnym ze wsparciem paneli słonecznych, czyli odnawialnych źródeł energii.

Porozumienie CPK i PGE zakłada zastosowanie skojarzonego technologicznie wytwarzania: energii elektrycznej, ciepła i chłodu użytkowego (tzw. trigeneracji). Takie rozwiązanie pozwoli na zmniejszenie ilości i kosztu energii niezbędnej do wytworzenia każdego z tych trzech źródeł z osobna.

Z tej kwoty dla polskiej spółki przypada 500 tys. euro. A do udziału w przedsięwzięciu spółka CPK została zaproszona jako lotnisko partnerskie przez liderów konsorcjum: lotnisko w Kopenhadze i Duński Instytut Technologiczny.

Czytaj także: CPK: więcej miejsc pracy i pieniędzy

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Zagłuszanie sygnału GPS - poważny problem dla lotnictwa
Transport
Bruksela przywołuje do porządku 20 linii lotniczych. Chodzi o „greenwashing”
Transport
Niemiecki superpociąg lepszy od francuskiego TGV
Transport
Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności
Transport
Lotniczy dress code. Jak się ubrać na podróż samolotem
Materiał Promocyjny
20 lat Polski Wschodniej w Unii Europejskiej