Reklama

EasyJet, tani brytyjski przewoźnik, też chce być europejski

Tani brytyjski przewoźnik podjął działania mające zawiesić prawa głosu udziałowcom spoza Unii, aby dostosować się do unijnych przepisów własności linii lotniczych po brexicie. Wcześniej grupa IAG wymieniła członków w radzie dyrektorów w tym samym celu.

Aktualizacja: 04.01.2021 19:35 Publikacja: 04.01.2021 16:19

EasyJet, tani brytyjski przewoźnik, też chce być europejski

Foto: Bloomberg

Unijne przepisy wymagają, by linie lotnicze w Unii należały i były kontrolowane przez obywateli tego bloku albo stracą licencje na działalność. easyJet ma od 2017 r. licencję Austrii na działalność, pozwalającą zachować mu prawo do latania po krajach Unii mimo wyjścia z niej W. Brytanii. Problem jednak w tym, że linia należy w 52,65 proc. do udziałowców spoza Unii, a to oznacza, że musi dokonać zmian w strukturze właścicielskiej zgodnie z unijnymi wymogami — pisze Reuter.

Czytaj także: Grupa IAG dostosowała się do przepisów UE po brexicie

easyJet podał, że kontrola nad linią przez inwestorów spoza Unii zostanie zmniejszona do 49,5 proc. ich udziałów i przekazał wiadomość wszystkim posiadaczom ponad 3 proc. akcji o zawieszeniu części ich praw głosu. „Zawieszenie praw głosu będzie stosowane na zasadzie „last in, first out” (kto kupił ostatni, ten pierwszy straci) — — ogłosiła linia w komunikacie.

Zmiany zostaną również wprowadzone w rejestrze inwestorów, a jeśli stan posiadania przez osoby spoza Unii utrzyma się dłużej na maksymalnym poziomie ponad 49,5 proc., to przewoźnik może zmuszać tych udziałowców do odsprzedania swych akcji obywatelom z Unii.

Ograniczając prawa głosu easyJet i konkurenci: IAG (właściciel British Airways), Wizz Air i Ryanair mają nadzieję, że uda im się rozwiązać problem własności po brexicie. Istnieje jednak ryzyko, że starania dostosowawcze do przepisów mogą dać nietrwałe skutki albo będą kwestionowane w sądach przez konkurentów.

Reklama
Reklama

Umowa o brexicie dotycząca lotnictwa przewiduje sztywne traktowanie brytyjskich udziałowców, ale uznaje „potencjalne korzyści z ciągłej liberalizacji własności i kontroli”, z obietnicą zmiany przepisów w następnym roku.

Transport
Airbus w kryzysie, Boeing wraca silniejszy. Role się odwróciły
Transport
Rosyjska ruletka lotnicza. Naprawdę strach latać
Transport
Kłopoty z A320 nie mają końca. Airbus tnie prognozę dostaw
Transport
Białoruś znów będzie śledzić tiry z Unii. Wprowadza plomby nawigacyjne
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Transport
To będzie zima stulecia. Wysyp połączeń na polskich lotniskach
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama