Reklama

PKP Cargo ma umowę z Chińczykami

Zawarte porozumienie przewiduje powołanie spółki joint venture, która zajmie się kolejowym transportem kontenerów między Państwem Środka a Europą.

Publikacja: 16.06.2015 16:12

PKP Cargo ma umowę z Chińczykami

Foto: Fotorzepa, Marta Bogacz

PKP Cargo podpisało list intencyjny z firmą Zhengzhou International Hub z chińskiej prowincji Henan. Tym samym potwierdziły się nasze wcześniejsze informacje na temat tworzenia, alternatywnego do transportu morskiego, szlaku którym będą przewożone duże ilości towarów z Państwa Środka do Europy.

Na mocy zawartej umowy strony w ciągu trzech miesięcy mają utworzyć spółkę joint venture, w której obejmą po 50 proc. udziałów. Ta z kolei opracuje biznesplan inwestycji w centrum logistycznym w Małaszewiczach przy granicy Polsko-Białoruskiej.

Dzięki istniejącej infrastrukturze oraz nowym inwestycjom, rzędu kilkunastu milionów złotych, planowane jest zwiększenie liczby przeładowywanych kontenerów trafiających tam z Chin i świadczenie dodatkowych usług logistycznych, takich jak magazynowanie i konfekcjonowanie różnych towarów. W efekcie Małaszewicze mają szansę stać się głównym centrum dla kontenerów przewożonych koleją pomiędzy Azją a Europą.

- To przełomowe porozumienie tworzy nowe możliwości wymiany handlowej z Chinami. To także następny krok w realizacji naszej strategii międzynarodowej ekspansji PKP Cargo - mówi Adam Purwin, prezes kolejowej spółki. Dodaje, że dzięki przejęciu czeskiego przewoźnika AWT grupa może zaoferować chińskim partnerom nie tylko kompleksową obsługę logistyczną transportów do Europy Zachodniej, ale też dostęp do innych rynków Starego Kontynentu.

- Nasza współpraca tworzy jednocześnie nowe możliwości rozwoju eksportu europejskich towarów na jeden z największych światowych rynków zbytu. Oznacza to nowe szanse również dla polskich producentów - dodaje Purwin.

Reklama
Reklama

Transport chińskich towarów do Europy jest obecnie zdominowany przez statki. Zaledwie 3,5 proc. eksportu z Państwa Środka do UE trafia drogą lądową. Dzieje się tak mimo, że przewozy koleją są znacznie tańsze w porównaniu z lotniczymi oraz zdecydowanie krótsze w porównaniu z transportem morskim. Ładunki z centralnych Chin do Niemiec są przewożone koleją w czasie od 11 do 14 dni. Z kolei drogą morską ich transport sięga nawet 35-40 dni.

- Obecnie koleją transportuje się z Chin do Europy m.in. wyroby włókiennicze, sprzęt elektroniczny oraz części do maszyn i urządzeń mechanicznych. Liczymy, że wolumeny przewozów będą stale rosnąć, także w kierunku powrotnym - twierdzi Jacek Neska, członek zarządu ds. handlowych PKP Cargo.

Obecnie grupa PKP Cargo współtworzy trzy pociągi w imporcie z Chin i jeden w eksporcie do tego kraju. W wyniku porozumienia liczba pociągów z Chin do Europy współobsługiwanych przez spółkę może wzrosnąć do 300 rocznie.

Transport
Linia metra M2 zostanie przedłużona. Trzy nowe stacje w Ursusie
Materiał Promocyjny
MLP Group z jedną z największych transakcji najmu w Niemczech
Transport
Huśtawka nastrojów na akcjach PKP Cargo. KNF analizuje transakcje
Transport
Akcje PKP Cargo gwałtownie tracą na wartości
Transport
Linie lotnicze liczą zyski. Rynek europejski w rozkwicie
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Transport
Fiasko zakupu Smartwings. Co dalej z ekspansją LOT-u?
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama