Reklama
Rozwiń

PKP Cargo ma umowę z Chińczykami

Zawarte porozumienie przewiduje powołanie spółki joint venture, która zajmie się kolejowym transportem kontenerów między Państwem Środka a Europą.

Publikacja: 16.06.2015 16:12

PKP Cargo ma umowę z Chińczykami

Foto: Fotorzepa, Marta Bogacz

PKP Cargo podpisało list intencyjny z firmą Zhengzhou International Hub z chińskiej prowincji Henan. Tym samym potwierdziły się nasze wcześniejsze informacje na temat tworzenia, alternatywnego do transportu morskiego, szlaku którym będą przewożone duże ilości towarów z Państwa Środka do Europy.

Na mocy zawartej umowy strony w ciągu trzech miesięcy mają utworzyć spółkę joint venture, w której obejmą po 50 proc. udziałów. Ta z kolei opracuje biznesplan inwestycji w centrum logistycznym w Małaszewiczach przy granicy Polsko-Białoruskiej.

Dzięki istniejącej infrastrukturze oraz nowym inwestycjom, rzędu kilkunastu milionów złotych, planowane jest zwiększenie liczby przeładowywanych kontenerów trafiających tam z Chin i świadczenie dodatkowych usług logistycznych, takich jak magazynowanie i konfekcjonowanie różnych towarów. W efekcie Małaszewicze mają szansę stać się głównym centrum dla kontenerów przewożonych koleją pomiędzy Azją a Europą.

- To przełomowe porozumienie tworzy nowe możliwości wymiany handlowej z Chinami. To także następny krok w realizacji naszej strategii międzynarodowej ekspansji PKP Cargo - mówi Adam Purwin, prezes kolejowej spółki. Dodaje, że dzięki przejęciu czeskiego przewoźnika AWT grupa może zaoferować chińskim partnerom nie tylko kompleksową obsługę logistyczną transportów do Europy Zachodniej, ale też dostęp do innych rynków Starego Kontynentu.

- Nasza współpraca tworzy jednocześnie nowe możliwości rozwoju eksportu europejskich towarów na jeden z największych światowych rynków zbytu. Oznacza to nowe szanse również dla polskich producentów - dodaje Purwin.

Transport chińskich towarów do Europy jest obecnie zdominowany przez statki. Zaledwie 3,5 proc. eksportu z Państwa Środka do UE trafia drogą lądową. Dzieje się tak mimo, że przewozy koleją są znacznie tańsze w porównaniu z lotniczymi oraz zdecydowanie krótsze w porównaniu z transportem morskim. Ładunki z centralnych Chin do Niemiec są przewożone koleją w czasie od 11 do 14 dni. Z kolei drogą morską ich transport sięga nawet 35-40 dni.

- Obecnie koleją transportuje się z Chin do Europy m.in. wyroby włókiennicze, sprzęt elektroniczny oraz części do maszyn i urządzeń mechanicznych. Liczymy, że wolumeny przewozów będą stale rosnąć, także w kierunku powrotnym - twierdzi Jacek Neska, członek zarządu ds. handlowych PKP Cargo.

Obecnie grupa PKP Cargo współtworzy trzy pociągi w imporcie z Chin i jeden w eksporcie do tego kraju. W wyniku porozumienia liczba pociągów z Chin do Europy współobsługiwanych przez spółkę może wzrosnąć do 300 rocznie.

Transport
Będzie z czego budować CPK. PPL mają rekordowe zyski
Transport
Embraer nie poddał się w Europie po porażce w Locie. Wielkie zamówienie od SAS
Transport
Prezes PAŻP składa rezygnację. To początek gorącego lotniczego sezonu
Transport
Potężny atak hakerski na linię lotniczą. Wyciekły dane nawet 6 milionów klientów
Transport
Rusza modernizacja Okęcia. Przebudowa lotniska będzie kosztowała mniej niż planowano