Airbus: więcej A320

Airbus przygotowuje się do zwiększenia produkcji samolotów z rodziny A320 po osiągnięciu kompromisu z kluczowymi dostawcami - twierdzą ludzie znający temat.

Publikacja: 29.10.2015 15:42

Decyzja może być ogłoszona w piątek wraz z bilansem kwartalnym. Produkcja ma wzrosnąć powyżej 50 samolotów co miesiąc, ale nie do 63, jak przewidywano niedawno.

Europejski producent uzyskał kolejny kontrakt od chińskiej agencji zakupów lotniczych CAS na 100 wąskokadłubowych A320 i 30 szerokokadłubowych A330. Kontrakt podpisano w Pekinie z okazji wizyty kanclerz Angeli Merkel. Samoloty A320 są produkowane od 27 lat, ale nadal jest na nie duży popyt, zwłaszcza na nowsze wersje z bardziej oszczędnymi silnikami.

Europejczycy musieli jednak obniżyć swe ambicje, gdy producenci silników General Electric i Safran uprzedzili w czerwcu, że ich spółka j.v. CFM International nie będzie w stanie odpowiedzieć pozytywnie na prośbę Airbusa o zwiększenie rytmu produkcji do 63 samolotów miesięcznie, dopóki moce produkcyjne ich podwykonawców nie zostaną dostosowane.

Francuska Safran ogłosiła w ubiegłym tygodniu, że przygotowania do zwiększenia produkcji nowych silników LEAP postępują bardzo dobrze. Jej prezes Philippe Petitcolin stwierdził, że ryzyko nie zmieniło się od czerwca, ale nie wykluczył zwiększenia produkcji, bo jego zdaniem "trudno powiedzieć nie klientowi" i rozmowy z Airbusem trwają.

Konkurencyjny Pratt & Whitney, którego silniki także napędzają A320 nie włączył się do tej debaty, ale stwierdził, że jego też mogą dotyczyć nadmierne napięcia w łańcuchu dostaw.

Decyzja o zwiększeniu produkcji wynika z dużego popytu na te samoloty i może rozwiać obawy o generowanie gotówki w związku ze zmniejszeniem produkcji większych A330, a jednocześnie wywrze presję na Boeinga, by zrobił tak samo.

W lutym Grupa Airbusa podała, że zwiększy rytm produkcji A320 do 50 co miesiąc od I kwartału 2017. Teraz wypuszcza 42 maszyny, ale według przedstawicieli sektora, sprzedaje już samoloty zakładając przekroczenie liczby 50 miesięcznie i tworzy nawet margines tzw.overbookingu dla ochrony przed rezygnowaniem z zakupów.

Boeing przygotowuje się do zwiększenia własnego tempa produkcji B737 z 42 obecnie do 52 co miesiąc w 2018 r.

Decyzja może być ogłoszona w piątek wraz z bilansem kwartalnym. Produkcja ma wzrosnąć powyżej 50 samolotów co miesiąc, ale nie do 63, jak przewidywano niedawno.

Europejski producent uzyskał kolejny kontrakt od chińskiej agencji zakupów lotniczych CAS na 100 wąskokadłubowych A320 i 30 szerokokadłubowych A330. Kontrakt podpisano w Pekinie z okazji wizyty kanclerz Angeli Merkel. Samoloty A320 są produkowane od 27 lat, ale nadal jest na nie duży popyt, zwłaszcza na nowsze wersje z bardziej oszczędnymi silnikami.

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Czym jeździć
Technologia, której nie zobaczysz. Ale możesz ją poczuć
Tu i Teraz
Skoda Kodiaq - nowy wymiar przestrzeni
Transport
Jak się promują lotniska. Wielki smok, bitwa kickbokserów i kaczka po pekińsku
Transport
Boeing nie chce na razie rozmawiać o podwyżce płac
Transport
W PKP Cargo pracownicy stracili kolejne przywileje
Transport
Dyrektor Alstom Henri Poupart-Lafarge: Pociągi dla Europy będą produkowane w Europie