Prognozy Boeinga i Airbusa: ponad 40 tys. nowych samolotów w ciągu 20 lat

Przed salonem lotniczym w Farnborough (22-26 lipca) Airbus i Boeing przedstawiły 20-letnie prognozy światowego rynku do 2043 r,. Z obu wynika odporność sektora na przeciwności losu i powrót do dużego popytu na nowe samoloty.

Publikacja: 21.07.2024 13:41

Prognozy Boeinga i Airbusa: ponad 40 tys. nowych samolotów w ciągu 20 lat

Foto: Dhiraj Singh/Bloomberg

Prognoza Airbusa: światowa flota niemal się podwoi

Sektor transportu lotniczego wykazał odporność w ostatnich 4 latach, firma z Tuluzy przewiduje od 2024 r. do 2042 r. niemal dwukrotne zwiększenie światowej floty, popyt w tym okresie ocenia na 48 430 sztuk, a dostawy na 42 430 nowych maszyn, w tym 33 510 wąskokadłubowych, 8920 szerokokadłubowych i 2470 towarowych, w tym 940 wyprodukowanych od zera; większość 62 proc. będzie przeróbką samolotów pasażerskich na towarowe.

Ok. 45 nowych dostaw zastąpi starsze albo mniej sprawne samoloty. 5800 samolotów używanych obecnie będzie nadal latać w 2043 r., a 18 460 zostanie wymienione. Daje to liczbę 42 430 nowych dostaw w ciągu 20 lat. Większość popytu będzie wynikać z zamówień 33 510 samolotów wąskokadłubowych, w tym na 14 810, które zastąpią bardziej wysłużone, ta flota zwiększy się o 18 700 nowych maszyn. Przewozy ładunków będą rosnąć w tym okresie o 3,1 proc. rocznie głownię dzięki dostawom ekspresowym

Czytaj więcej

Airbus tnie koszty i zamraża etaty. Nowy program „LEAD” ma poprawić rentowność

Airbus przewiduje największy wzrost popytu na Bliskim Wschodzie (+42 proc.) i w Europie (+24), najmniejszy w Ameryce Łacińskiej (+10). — Spodziewamy się szczególnie dużego wzrostu w Azji i na Bliskim Wschodzie, głównie w Indiach i Chinach — powiedział Bob Lange, szef analiz rynkowych i prognoz w Airbusie.

Prognoza Boeinga: popyt na prawie 44 tys. nowych samolotów

Podróże lotnicze odrodziły się w pełni, a nawet przekroczyły popyt sprzed pandemii, więc amerykański koncern zakłada wzrost popytu na nowe samoloty do 2043 r. o 3 proc. do 43 975 sztuk, w tym maszyn regionalnych do 1525, wąskokadłubowych do 33 380, szerokokadłubowych do 8065 i towarowych do 1005.

Najwięcej nowych samolotów odbierze Eurazja (+22 proc.), Ameryka Płn. (+20) i Chiny (+20). Samoloty wąskokadłubowe będą stanowić 71 proc. nowej floty, liczba maszyn szerokokadłubowych zwiększy się ponad dwukrotnie, na Bliskim Wschodzie będzie stanowić 44 proc. floty tego regionu. Przewozy pasażerów wzrosną najbardziej w Azji Wschodniej (+7,4 proc.), w Azji Płd. -Wsch (+7,2) i w Afryce (+6,4).

Cztery lata po pandemii wzrost transportu lotniczego wrócił do długoterminowej tendencji przewidywanej 20 lat temu. W następnych dwóch dekadach przewozy pasażerów będą rosnąć średnio o 4,7 proc. rocznie. Flota samolotów cywilnych będzie rosnąć o 3,2 proc. rocznie, wolniej od ruchu w powietrzu, bo przewoźnicy będą zwiększać wypełnienie samolotów i używać je dłużej w ciągu dnia. Flota maszyn towarowych, najskuteczniejsza od innych firm transportu, zwiększy się o dwie trzecie i zapewni roczny wzrost przewozu ładunków o 4,1 proc/.

- To pełna wyzwań i inspirująca era dla lotnictwa. Powrót bardziej typowego wzrostu przewozów dowodzi odporności naszego sektora, nawet gdy pracujemy ograniczani trwającymi problemami łańcuchów dostaw, produkcji i innymi wyzwaniami — stwierdził Brad McMullen, wiceprezydent działu sprzedaży i marketingu w Boeingu.

Transport
Kiedy pierwszy samolot wyląduje na CPK? Wiceminister Maciej Lasek zdradza datę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Transport
Europa łaskawsza dla spalinowców
Transport
Rosja zbudowała 15 razy mniej samolotów pasażerskich niż chciał Putin
Transport
Strajk na budowie nadzorowanej przez Putina. Nie ma pieniędzy na wypłaty
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Transport
Od najbliższej soboty pociągi pojadą szybciej na głównych trasach