Pływające „bomby zegarowe”. Sankcje wyeliminowały z rynku 850 statków

Flota zbiornikowców starzeje się, coraz więcej jednostek powinno być wymieniane, a sankcje wobec Rosji, Iranu i Wenezueli wyeliminowały z rynku 850 statków — ocenia Trafigura, międzynarodowa firma handlu towarami i energią. Te ostatnie tworzące tzw. flotę cieni nie podlegają żadnej kontroli, nic nie wiadomo o ich stanie technicznym, są zagrożeniem w regionie M. Śródziemnego — ocenia grecki minister ds. wysp i żeglugi, Christos Stylianidis.

Publikacja: 09.06.2024 22:19

(fot. ilustracyjna)

(fot. ilustracyjna)

Foto: Adobe Stock

Światowy rynek zbiornikowców, także tych największych VLCC (Very Large Crude Carriers) był w dobrej sytuacji w ostatnich miesiącach, częściowo dzięki długim rejsom wokół Afryki, aby unikać Morza Czerwonego, na którym bojownicy plemienia Huti dokonywali ataków. Ponadto ok. 850 statków wypadło z udziału w rynku na skutek zachodnich sankcji wobec Rosji, Iranu i Wenezueli.

- Problemem tego rynku jest starzejąca się flota, którą trzeba będzie wymieniać. Duże stocznie skupiły się na budowaniu dużych kontenerowców i gazowców, do transportu sprężonego gazu, a nie na największych zbiornikowcach — powiedział Reuterowi Andrea Olivi, szef działu transportu morskiego w Trafigurze, międzynarodowej firmie handlu towarami i energią, na marginesie tygodnia żeglugi Posidonia w Atenach.

Dostęp na ROK tylko za 79zł z Płatnościami powtarzalnymi BLIK

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Transport
20-letnia prognoza Airbusa: liczba samolotów niemal się podwoi
Transport
Przyczyny katastrofy nieznane. Nowe kłopoty prezesa Boeinga
Transport
Po ataku Izraela na Iran. Wstrzymane loty do Izraela, Iranu, Libanu i Jordanii
Transport
Szybko przybywa bardzo starych aut
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Transport
Boeing już wychodził z kłopotów. Katastrofa w Indiach to zmieniła