Ruszyła lotnicza miotła. Pierwsze zmiany w CPK

W środę powołany został nowy skład rady nadzorczej spółki Centralny Port Komunikacyjny. — W najbliższych dniach będą kolejne zmiany - poinformował w Sejmie pełnomocnik rządu ds. CPK, Maciej Lasek.

Publikacja: 17.01.2024 11:49

Ruszyła lotnicza miotła. Pierwsze zmiany w CPK

Foto: materiały prasowe

Tych zmian ma być sporo. Maciej Lasek zastrzegał się jednak, że będą one przede wszystkim wynikiem audytu. Jego efektem mają być między innymi zmiany kadrowe, a „kryteria będą tak jakościowe, jak i ilościowe”.

Na razie nieoficjalnie wiadomo, tylko tyle, że planowane są również zmiany w zarządzie, do których ma dojść już do końca tego tygodnia. Potem planowane są zmiany kompetencyjne, w tym powrót CPK i PPL z Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej do Ministerstwa Infrastruktury, a ostatecznie także ponowne rozdzielenie CPK i PPL.

Czytaj więcej

Jest nowy pełnomocnik rządu ds. CPK. I nowe potencjalne daty powstania megalotniska

Mniejsza rada nadzorcza Centralnego Portu Komunikacyjnego

Obecna rada nadzorcza jest mniejsza od poprzedniej. Liczy 4., a nie 5. członków. Rafała Antczaka — przewodniczącego RN CPK, oraz wiceprzewodniczących: Adama Bułata, Tomasza Turka, Dariusza Lasockiego i Michała Czarnika zastąpili: Franciszek Czernicki, jako przewodniczący, Adam Franciszek Sanocki, nowa prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej Magdalena Jaworska, która szefowała PAŻP także w latach 2015-2016 oraz Andrzej Ilków (wiceprzewodniczący), były pilot wojskowy, uczestnik misji pokojowych, były dyrektor ds. ochrony na Lotnisku Chopina, który w przyszedł do PPL w 2016 roku. I odszedł stamtąd na własne życzenie uznając, że nie może już pełnić należycie swoich obowiązków.

Maciej Lasek zapowiedział audyt krok po kroku

Maciej Lasek ujawnił w Sejmie jak będzie przebiegał audyt. Mają nim być objęte analizy dotyczące m.in. projektu oraz innych zadań CPK pod kątem ich zasadności oraz sposobu realizacji, a także decyzji i zobowiązań finansowych z nich wynikających oraz struktura organizacyjna CPK.

Pod lupę będą wzięte również zamówienia i kontrakty: te już zrealizowane, jak i te w realizacji . Analizowane mają być ich zawartość, celowość, oraz warunki na jakie zgodził się zarząd. Także te dotyczące ewentualnego rozwiązania umów.

Nowy pełnomocnik zastrzegł się jednak, że nie przesądza w tej chwili jakie będą decyzje. Jednocześnie przyznał, że na przykład trudno znaleźć uzasadnienia dla finansowania planu społeczno-gospodarczego, którego budżet na lata 2020-2023 wyniósł 249 mln złotych. To z tych pieniędzy, kosztem 400 tys. złotych odnowiono trzy ołtarze w kościele w Wiskitkach.

Z zapowiedzi nowego pełnomocnika rządu ds CPK można wnioskować również, że zostaną usunięte blokady rozwojowe na Lotnisku Chopina w Warszawie, gdzie ma być zwiększona przepustowość, oraz na lotnisku w Modlinie.

Maciej Lasek zasygnalizował jednocześnie, że wcale nie wyklucza potencjalnej budowy nowego lotniska centralnego. Tyle, że wcześniej musiałoby dojść do rozwoju mazowieckich portów. Ale rok 2028, jako termin jego otwarcia uznał za całkowicie nierealny.

Tych zmian ma być sporo. Maciej Lasek zastrzegał się jednak, że będą one przede wszystkim wynikiem audytu. Jego efektem mają być między innymi zmiany kadrowe, a „kryteria będą tak jakościowe, jak i ilościowe”.

Na razie nieoficjalnie wiadomo, tylko tyle, że planowane są również zmiany w zarządzie, do których ma dojść już do końca tego tygodnia. Potem planowane są zmiany kompetencyjne, w tym powrót CPK i PPL z Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej do Ministerstwa Infrastruktury, a ostatecznie także ponowne rozdzielenie CPK i PPL.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Airbus tnie koszty i zamraża etaty. Nowy program „LEAD” ma poprawić rentowność
Transport
Węgrzy podają szczegóły budowy swojego CPK. Ale plany są już dużo mniej ambitne
Transport
Największy Boeing 777-9 walczy w powietrzu o certyfikację
Transport
Lufthansa dostała zgodę na przejęcie ITA. Już są pierwsze cięcia
Materiał Promocyjny
Mazda CX-5 – wszystko, co dobre, ma swój koniec
Transport
Aeroflot nie chce rosyjskich Superjetów. Zrywa umowę
Materiał Promocyjny
Branża bankowa gorszy okres ma za sobą